Θεωρία ΣΒΕΑ: Μέρος 5

Και προχωρούμε στο πέμπτο μέρος της σειράς από την εκπαίδευση που λαμβάνουν οι υποψήφιοι αλεξιπτωτιστές της Σχολής Αλεξιπτωτιστών (ΣΧΑΛ) κατά το ΣΒΕΑ (Σχολείο Βασικής Εκπαιδεύσεως Αλεξιπτωτιστού). Το θέμα αυτής της ενότητας θα είναι οι τεχνικές απεμπλοκής.

sbea_62

Η παραπάνω πινακίδα στην είσοδο της ΣΧΑΛ έχει μία σύντομη φράση από τον φιλόσοφο και ποιητή Σόλων που περικλείει την αρετή της ανθρώπινης αξίας. Η φράση είναι: «Η αξία αποδεικνύεται όχι από το υποχρεωτικό έργο αλλά από το εθελοντικόν τοιούτον». Μία αξία που κάθε υποψήφιος αλεξιπτωτιστής αποδεικνύει με την εθελοντική είσοδο του στη ΣΧΑΛ.

Τα προηγούμενα μέρη της θεωρίας ΣΒΕΑ μπορείτε να τα διαβάσετε από τους ακόλουθους συνδέσμους με τα περιεχόμενα κάθε μέρους.

  • Μέρος Πρώτο
    • Ανάλυση του εξοπλισμού αλεξιπτωτιστού
  • Μέρος Δεύτερο
    • Τοποθέτηση και Ρύθμιση Εξάρτησης
    • Συλλογή Αλεξιπτώτου Μετά το Άλμα
    • Καθαρισμός Αλεξιπτώτου
  • Μέρος Τρίτο
    • Έξοδος/Άλμα
    • Έλεγχος Αλεξιπτώτου
    • Πλοήγηση Αλεξιπτώτου
    • Προετοιμασία για Προσγείωση
    • Προσγείωση
  • Μέρος Τέταρτο
    • Ροή Πέντε Σημείων
    • Πύργος Εκπαιδεύσεως

Οι ενότητες αυτού του μέρους είναι οι εξής:

  • Μερική Εμπλοκή
  • Ολική Εμπλοκή
  • Απεμπλοκή: Τραβάμε και ριχνουμε
  • Απεμπλοκή: Κάτω και μακριά

 
Μερική Εμπλοκή
Υπάρχουν τέσσερις διαφορετικοί τύποι μερικής εμπλοκή και όλες απαιτούν τη χρήση της τεχνικής απεμπλοκής «κάτω και μακριά» που θα δούμε στη συνέχεια. Σε αυτό το σημείο θα αναλύσουμε την κάθε μία από τις τέσσερις εμπλοκές αυτής της κατηγορίας.

sbea_63
Η παραπάνω φωτογραφία είναι από συνεκπαίδευση του 4ου ΤΕΑΣ και προσωπικού Ειδικών Δυνάμεων που πραγματοποιήθηκε το Φεβρουάριο του 2013 και συμπεριελάμβανε άλματα στατικού ιμάντα.

  1. Πλήρης Αναστροφή Θόλου
    Αυτή η εμπλοκή είναι όταν μέρος του θόλου γυρίσει προς τα μέσα και έχει μπλεχτεί με αρτάνες δημιουργώντας ένα δεύτερο μικρότερο θόλο αέρα στο αλεξίπτωτο. Σε αυτή την εμπλοκή ο αλεξιπτωστιής προσπαθεί να τραβήξει τους μπροστά ή πίσω ιμάντες ανάλογα με το σημείο που υπάρχει η εμπλοκή στο θόλο. Αν η ταχύτητα καθόδου δεν είναι μεγάλη είναι ασφαλές να προσγειωθεί με αυτό το θόλο. Ωστόσο, αν είναι μεγαλή πρέπει να ακολουθήσει τα βήματα απεμπλοκής «κάτω και μακριά».
  2. Μερική Αναστροφή Θόλου
    Αυτή η εμπλοκή συμβαίνει αν ο δεύτερος θόλος σταματήσει προτού γυρίσει ανάποδα το ύφασμα του αλεξιπτώτου. Σε αυτή την εμπλοκή ο αλεξιπτωτιστής πρέπει άμεσα να εκτελέσει τα βήματα απεμπλοκής «κάτω και μακριά» καθώς η κάθοδος του αλεξιπτώτου θα είναι πιο γρήγορη και η τριβή μπορεί να «κάψει» το ύφασμα και να την κάνει ακόμα πιο απότομη.
  3. Τρύπα στο Θόλο
    Αυτό μπορεί να συμβεί από προβληματικό αλεξίπτωτο ή πολύ δυνατό άνεμο που κατά το άνοιγμα οδηγεί στο σκίσιμο μέρους του αλεξιπτώτου. Ο αλεξιπτωτιστής πρέπει να παρατηρήσει αν η ταχύτητα καθόδου του είναι παρόμοια με τους γύρω αλεξιπτωτιστές, αν κάτι τέτοιο δεν ισχύει πρέπει άμεσα να ακολουθήσει τα βήματα απεμπλοκής «κάτω και μακριά» που θα δούμε στη συνέχεια.
  4. Σπασμένες Αρτάνες
    Αν είναι μόνο οι αρτάνες διέυθυνσης (για τα μοντέλα MC-1B/C) το αλεξίπτωτο μπορεί να οδηγηθεί με τους ιμάντες του αλεξιπτώτου. Αν ο αλεξιπτωτιστής βλέπει πάνω από δύο αρτάνες σπασμένες πρέπει να προχωρήσει σε βήματα απεμπλοκής «κάτω και μακριά».

 
Ολική Εμπλοκή
Αντίστοιχα έχουμε τρεις περιπτώσεις που θεωρούμε ολική εμπλοκή. Ως ολική εμπλοκή ορίζεται οποιαδήποτε βλάβη έχει ως αποτέλεσμα να μην ανοίξει το αλεξίπτωτο ή να μην αναπτυχθεί σωστά 4-5 δευτερόλεπτα μετά την έξοδο του αλεξιπτωτιστή από το αεροσκάφος.

sbea_64

Οι τρεις τύποι ολικής εμπλοκής είναι:

  1. Μπλεγμένο Αλεξίπτωτο
    Αυτό θεωρητικά δεν ανήκει στην κατηγορία αυτή καθώς το αλεξίπτωτο έχει ανοίξει. Ωστόσο, περιλαμβάνεται εδώ διότι σημαίνει ότι το αλεξίπτωτο μπλέχτηκε κατά το άνοιγμα και έχει ανοίξει σε μακρόστενο κουβάρι (στα Αγγλικά η εμπλοκή αυτή αποκαλείται «cigarette roll» – στριφτό τσιγάρο). Άμεσα ο αλεξιπτωτιστής πρέπει να ακολουθήσει βήματα απεμπλοκής «τραβάμε και ρίχνουμε».
  2. Αλεξίπτωτο που Δεν Άνοιξε
    Αν μετά τα πρώτα 4-5 δευτερόλεπτα από την έξοδο δεν έχει ανοίξει και αναπτυχθεί πλήρως το αλεξίπτωτο τότε ο αλεξιπτωτιστής εκτελέι τα βήματα απεμπλοκής «τραβάμε και ρίχνουμε».
  3. Συρόμενος Αλεξιπτωτιστής
    Αν ο αλεξιπτωτιστής μετά τα 4-5 δευτερόλεπτα από την έξοδο του βρίσκεται συρόμενος από το αεροσκάφος από τον στατικό ιμάντα του αλεξιπτώτου πρέπει να πάρει στάση φύλαξης και να προσέξει να προστατεύει τη λαβή ενεργοποίησης του εφεδρικού αλεξιπτώτου. Οι πιθανότητες να μπορούν οι αρχηγοί ρίψεως να τον τραβήξουν μέσα στο αεροσκάφος είναι πολύ λίγες, ωστόσο, αν γίνει κάτι τέτοιο πρέπει να έχει τη στάση φύλαξης μέχρι να είναι πάλι μέσα στο αεροσκάφος. Η πιο συνηθισμένη τακτική σε αυτή την εμπλοκή είναι εφόσον ο αρχηγός ρίψης βεβαιωθεί ότι ο αλεξιπτωτιστής έχει τις αισθήσεις του και ενημερώσει τον πιλότο να κόψει τον στατικό ιμάντα. Στη συνέχεια ο αλεξιπτωτιστής πρέπει να εκτελέσει τα βήματα απεμπλοκής «τραβάμε και ρίχνουμε».

 

Απεμπλοκή: Τραβάμε και ριχνουμε
Αυτή είναι η πρώτη από τις δύο τεχνικές απεμπλοκής που θα δούμε σε αυτό το άρθρο. Τα βήματα είναι αρκετά εύκολα ώστε να μπορούν να εκτελεστούν κάτω από πίεση και είναι τα παρακάτω.

  1. Ο αλεξιπτωτιστής παίρνει σφιγμένη στάση σώματος
  2. Γόνατα και πόδια πρέπει να είναι κολλημένα
  3. Πιάνει γερά τη χειρολαβή μεταφοράς του εφεδρικού αλεξιπτώτου με το αριστερό του χέρι
  4. Στρέφει το κεφάλι του αριστερά ή δεξιά
  5. Τραβάει τη λαβή ενεργοποίησης του εφεδρικού αλεξιπτώτου με το δεξί του χέρι και την πετάει στο έδαφος

Βλέπετε τη λαβή ενεργοποίησης του εφεδρικού αλεξιπτώτου καλύτερα στην επόμενη φωτογραφία μέσα στο κόκκινο πλαίσιο.

sbea_65

 

Απεμπλοκή: Κάτω και μακριά
Αυτή η τεχνική απεμπλοκής χρησιμεύει όταν ο κύριος θόλος έχει ανοίξει (έστω και με σοβαρή εμπλοκή). Αν ένας αλεξιπτωτιστής εκτελέσει τα βήματα απεμπλοκής «τραβάμε και ρίχνουμε» με έναν ανοιχτό, έστω και εν μέρει, θόλο τότε υπάρχει πολύ μεγάλη πιθανότητα να μπλεχτεί το εφεδρικό με το ήδη προβληματικό κύριο αλεξίπτωτο. Έτσι ένας αλεξιπτωτιστής σε τέτοια κατάσταση πρέπει να ακολουθήσει τα παρακάτω βήματα.

  1. Παίρνει στάση φύλαξης με τα γόνατα και τα πόδια κολλημένα
  2. Τοποθετεί το αριστερό του χέρι πάνω από το κεντρικό τμήμα του εφεδρικού αλεξιπτώτου και πιέζει γερά. Εκεί βρίσκεται το αλεξίπτωτο πιλότος που είναι πιεσμένο με ελατήριο και όταν αφαιρεθεί η λαβή θα εκτιναχθεί για να ανοίξει το αλεξίπτωτο. Αυτό δεν πρέπει να συμβεί και για αυτό το λόγο ασκείται πίεση σε αυτό το σημείο
  3. Με το δεξί χέρι τραβάει τη λαβή ενεργοποίησης του εφεδρικού αλεξιπτώτου και την ρίχνει στο έδαφος
  4. Χωρίς να ελευθερώσει το αριστερό χέρι βάζει όσο πιο βαθιά μέσα στο σακίδιο του εφεδρικού αλεξιπτώτου γίνεται το δεξί του χέρι και πιάνει ένα μέρος του αλεξιπτώτου (όσο μεγαλύτερο γίνεται)
  5. Με το δεξί χέρι κρατάει τον πιλότο και μέρος του αλεξιπτώτου γερά και το ρίχνει περίπου 45 μοίρες κάτω και δεξιά ή αριστερά ανάλογα με το που βρίσκεται η εμπλοκή του κύριου αλεξιπτώτου. Αν περιστρέφεται το ρίχνει με τη φορά της περιστροφής ώστε να μην περιστραφεί και μπλεχτεί και το εφεδρικό. Αν δεν βγεί όλο μέσα από το σακίδιο του εφεδρικού το βγάζει ο ίδιος
  6. Με τους αντίχειρες βγάζει όλες τις αρτάνες από το σακίδιο του εφεδρικού αλεξιπτώτου εφόσον δεν έχουν βγει

Γράψτε τα σχόλια σας εδώ...

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s