Το γερμανικό υποβρύχιο U-557 στη Κρήτη

Ένα μοναδικό κομμάτι ιστορίας του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου βρίσκεται εις τα βάθη των νερών πλησίον της Κρήτης στην Ελλάδα. Μιλάμε για το υποβρύχιο U-557 τύπου VIIC της οικογενείας U-boat που άνηκε στο Kriegsmarine (πολεμικό ναυτικό) της Ναζιστικής Γερμανίας. Από το 1941, αυτή η κάποτε ισχυρή θαλάσσια πολεμική μηχανή κείτεται εις τη θάλασσα δυσμάς της Κρήτης. Κατ’επέκταση, ανήκει ξεκάθαρα εις τη κατηγορία άρθρων μας «εγκαταλελειμμένα» και ήρθε η ώρα να το παρουσιάσουμε.

Πηγή: Pinterest.com

Η ιστορία του υποβρυχίου U-557 ξεκινάει το Σεπτέμβριο του 1939 όταν έγινε η παραγγελία κατασκευής του από το Kriegsmarine προς τη γερμανική εταιρία Blohm & Voss στο Αμβούργο της Γερμανίας. Ήταν βασισμένο στη κλάση υποβρυχίων VIIC που είχε τα ακόλουθα βασικά χαρακτηριστικά.

Μήκος 67.1 μέτρα
Ύψος 9.6 μέτρα
Προώθηση 2 προπέλες (2 κινητήρες πετρελαίου, 2 ηλεκτρικούς κινητήρες)
Ταχύτητα 17.7 κόμβους (επιφάνεια) και 7.6 κόμβους (υποβρυχίως)
Εκπέτασμα 769 τόνους (επιφάνεια) και 871 τόνους (υποβρυχίως)
Εμβέλεια 8500 ναυτικά μίλια με 10 κόμβους
Πλήρωμα 4 αξιωματικούς και 40-56 ναύτες
Μέγιστο βάθος 230 μέτρα

Πηγή: Wikipedia.org

Το υποβρύχιο U-557 διέθετε μία πληθώρα όπλων. Συγκεκριμένα, το οπλοστάσιο του αποτελούντο από 5 τορπιλοσωλήνες των 21″, δυνατότητα μεταφοράς είτε 14 τορπιλών ή 26 θαλάσσιων ναρκών, ένα πολυβόλο καταστρώματος διαμετρήματος 88 χιλιοστών με 220 φυσίγγια, και ένα αντι-αεροπορικό πολυβόλο καταστρώματος C/30 διαμετρήματος 20 χιλιοστών.

Πηγή: U-Boote.ru

Το U-557 καθελκύστηκε στις 22 Δεκεμβρίου του 1940 και μπήκε στο οπλοστάσιο του Kriegsmarine επισήμως στις 13 Φεβρουαρίου του ίδιου έτους, έπειτα από την ολοκλήρωση των δοκιμών του. Καπετάνιος του ορίστηκε ο Ανθυποπλοίαρχος Οτοκάρ Πάουλσεν που τον βλέπετε στη παρακάτω φωτογραφία.

Πηγή: U-Boote.ru

Το γερμανικό αυτό υποβρύχιο έκανε μόλις τέσσερις περιπολίες, καθώς η πέμπτη του περιπολία ήταν και η βύθιση του λίγο έξω από τη Κρήτη. Οι τέσσερις περιπολίες του ήτο οι ακόλουθες.

  • 13 Μαΐου 1941
    Μετέβη δυσμάς της γαλλικής ακτογραμμής ως μέρος του περιπόλου προστασίας του θωρηκτού Μπίσμαρκ και επέστρεψε έπειτα από 6 εβδομάδες εις τη Γαλλία.
  • 13 Αυγούστου 1941
    Τοποθετήθηκε νοτίως της Ισλανδίας για παρατήρηση και προσβολή εισερχομένων πλοίων. Έπειτα από 4 περίπου εβδομάδες επέστρεψε και πάλι στο Λοριάν της Γαλλίας.
  • 19 Νοεμβρίου 1941
    Διατάχθηκε να εισχωρήσει στη Μεσόγειο μέσω Γιβραλτάρ και να φτάσει στη Μεσίνα της Ιταλίας όπως και κατάφερε στις 7 Δεκεμβρίου.
  • 9 Δεκεμβρίου 1941
    Μαζί με το ιταλικό υποβρύχιο Dagabur σε περιπολία στην ανατολική Μεσόγειο επιτέθηκαν συγχρονισμένα στο βρετανικό καταδρομικό Γκαλάτια βυθίζοντας το, και παραμένοντας στη Μεσόγειο.

Πηγή: U-Historia.com

Παραπάνω βλέπετε το ιταλικό υποβρύχιο Dagabur που ήταν μέρος της τελευταίας του περιπολίας. Τη Τρίτη 16 Δεκεμβρίου του 1941 το υποβρύχιο U-557 αναδύθηκε προσωρινώς και έστειλε σήμα μέσω ασυρμάτου στις 18:06 ώρα Ελλάδος ότι εβρίσκετο 18 ώρες από το λιμάνι της Σούδας και πλησιάζει για να δέσει. Έπειτα καταδύθηκε και συνέχισε τη πορεία του προς τη Σούδα. Ωστόσο, συνέβη μία απίστευτη σύμπτωση. Στις 18:00 ώρα Ελλάδος, το ιταλικό υποβρύχιο Orione έφυγε από το λιμάνι και κινούνταν υποβρυχίως, άρα δεν είχε πρόσβαση σε ασύρματες επικοινωνίες και δεν εγνώριζε το σήμα άφιξης που είχε αποστείλει 6 λεπτά νωρίτερα το U-557 για τη προσέγγιση του. Βλέπετε το ιταλικό υποβρύχιο Orione παρακάτω.

Πηγή: Wikipedia.org

Ο Ιταλός πλοίαρχος περιπολούσε γύρω από τη Κρήτη όταν εντόπισε ένα άγνωστο υποβρύχιο με πορεία προς τη Κρήτη στις 21:44 ώρα Ελλάδος και λόγω της βύθισης του Γκαλάτια υπέθεσε ότι ήταν βρετανικό υποβρύχιο. Έτσι αποφάσισε να το εμβολίσει, όπως και έκανε, βυθίζοντας το εις τας συντεταγμένας 35°18’35″N 23°11’28″E όπου βρίσκεται μέχρι και σήμερα.

Πηγή: Google.com

Όταν το ιταλικό υποβρύχιο Orione επέστρεψε για επισκευές στο λιμάνι της Σούδας ανακάλυψε ότι αυτό το σφάλμα οδήγησε στη βύθιση του γερμανικού U-557 και σε μία μεγάλη εσωτερική έρευνα που κατέληξε ότι ήταν βύθιση από φίλιες δυνάμεις λόγω έλλειψης επικοινωνίας, καθώς το σήμα προσέγγισης του U-557 έφτασε στους Ιταλούς στη Σούδα στις 22:00 το βράδυ. Όλο το πλήρωμα του U-557 πέθανε μαζί με το υποβρύχιο.

Πηγή: Pinterest.com

Σήμερα το υποβρύχιο υπάρχει ακόμα στο βυθό της Κρήτης στις συντεταγμένες 35°18’35″N 23°11’28″E σε βάθος 250-290 μέτρων που κάνει την επίσκεψη του πρακτικά πάρα πολύ δύσκολη, αν όχι αδύνατη. Κατ’επέκταση, είναι δεδομένο ότι όσο περνάνε τα χρόνια και αυτό το κομμάτι της σύγχρονης πολεμικής ιστορίας θα χαθεί στα βάθη της θάλασσας. Γι’αυτό θεωρήσαμε σημαντικό να γράψουμε δυο λόγια προτού η ιστορία του χαθεί για πάντα.

Δυστυχώς, δεν έχουμε ακούσει οποιαδήποτε πρόταση για αξιοποίηση αυτού του υποβρυχίου άρα δυσκολευόμαστε να εκφράσουμε κάποια ελπίδα για το ότι ίσως να μη χαθεί στο μέλλον. Εάν γνωρίζετε για περισσότερα εγκαταλελειμμένα κομμάτια της σύγχρονης πολεμικής ιστορίας και θέλετε να τα ερευνήσουμε και να γράψουμε γι’αυτά στη σελίδα μας, τότε στείλτε μας μήνυμα στη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου defensegr@protonmail.com.

Μια σκέψη σχετικά μέ το “Το γερμανικό υποβρύχιο U-557 στη Κρήτη

  1. Καλησπέρα,
    η έρευνα για ένα υποβρύχιο ή πλοίο σε βάθος 250+ μέτρων,
    είναι μία διαδικασία χρονοβόρα και κοστοβόρα.
    Το ότι υπάρχει ένα στίγμα δεν σημαίνει απαραίτητα ότι το ναυάγιο βρίσκεται σε αυτή την θέση,
    όσα στίγματα του Β’ ππ έχω δει, είναι εντελώς ανακριβή διότι τα τεχνικά μέσα εκείνης της εποχής είχαν ακρίβεια πολύ μικρότερη απο σημερινά μη εξειδικευμένα μέσα εντοπισμού θέσης, ενώ πολλές φορές τα στίγματα αυτά έχουν και πολλά λάθη, με αποτέλεσμα το ναυάγιο να μην βρίσκεται στην θέση που αναφέρετε.
    Ακόμα και αν αυτό βρίσκεται εκεί, ο εξοπλισμός που χρειάζεται για τον εντοπισμό του είναι διαθέσιμος μόνο στο ΠΝ και ίσως απο το ΕΛΚΕΘΕ.
    Η λειτουργία αυτού του εξοπλισμού ενέχει μεγάλο κόστος το οποίο κάποιος πρέπει να επωμιστεί ώστε να ξεκινήσει η διαδικασία της έρευνας, η οποία δεν σημαίνει ότι θα στεφθεί απο επιτυχία.
    Όσον αφορά το βάθος, κατάδυση δεν μπορεί να γίνει σε αυτό και ακόμα και αν μπορούσε να γίνει το κόστος αποστολής-υποστήριξης είναι πολύ μεγάλο για τον χρόνο τον οποίο ο δύτης θα έμενε σε αυτό το βάθος. Καλύτερα αφού βρεθεί το υποβρύχιο, αν βρεθεί, να κατέβαινε εκεί κάτω το υποβρύχιο του ΕΛΚΕΘΕ.

Γράψτε τα σχόλια σας εδώ...

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s