Φάρμακο: Μελατονίνη

Το συγκεκριμένο άρθρο δεν αφορά ακριβώς τις πρώτες βοήθειες όσο το τι είναι η μελατονίνη και γιατί είναι χρήσιμο να την έχουμε πάντα στο φαρμακείο μας, ειδικά εάν ταξιδεύουμε συχνά. Επαναλαμβάνουμε, το άρθρο αυτό δεν αφορά πρώτες βοήθειες αλλά το συγκεκριμένο φάρμακο, τη μελατονίνη.

Πηγή: Προσωπικό αρχείο

Ο καλύτερος σύντομος και περιεκτικός ορισμός που βρήκαμε είναι από τον «Οδηγό Φαρμάκων Γαληνός» και μπορείτε να το διαβάσετε ακριβώς εδώ.


Η μελατονίνη (melatonin) είναι μια φυσικά προκύπτουσα ορμόνη που παράγεται από την επίφυση και δομικά έχει σχέση με τη σεροτονίνη. Από φυσιολογικής άποψης, η έκκριση της μελατονίνης αυξάνεται με την έναρξη του σκότους, φτάνει στο ανώτερο σημείο μεταξύ 2 και 4 π.μ. και μειώνεται κατά το δεύτερο ήμισυ της νύχτας. Η μελατονίνη συσχετίζεται με τον έλεγχο των κιρκαδιανών ρυθμών και τον συγχρονισμό με τον κύκλο φωτός και σκότους. Συσχετίζεται επίσης με υπνωτική ενέργεια και αυξημένη τάση προς τον ύπνο.



Πηγή: TheSleepStudies.com (επεξεργασμένη)

Η μελατονίνη σε μορφή φαρμάκου χρειάζεται 30 έως 50 λεπτά για να δράσει και μεταβολίζεται στο συκώτι. Η προτεινόμενη δόση για ενήλικες είναι από 1mg έως 5mg. Υπερβολική δόση μπορεί να προκαλέσει πονοκεφάλους, ζαλάδες, διάρροια, και άλλες ήπιας μορφής διαταραχές. Καθώς είναι ένα σχετικά ασφαλές φάρμακο, όπως αντιλαμβάνεστε, στις περισσότερες χώρες είναι διαθέσιμο χωρίς κάποια συνταγογράφηση. Επίσης, καθώς απευθύνεται στη βελτίωση του ύπνου συνήθως τα χάπια μελατονίνης συνοδεύονται από βιταμίνη Β6 και ασβέστιο.

Πηγή: Προσωπικό αρχείο

Όταν ταξιδεύετε συχνά, και ειδικά όταν είναι ταξίδια από τη Δύση προς την Ανατολή (δηλαδή ταξίδι «μπροστά» στο χρόνο), η διαφορά της ώρας προκαλεί το λεγόμενο «jet lag». Δηλαδή, το βιολογικό μας ρολόι κάνει το σώμα μας να νοιώθει γεμάτο ενέργεια νομίζοντας ότι είναι βράδυ, αλλά λόγω της αλλαγής της ώρας είναι ημέρα. Έτσι ο ύπνος είναι πολύ δύσκολος και μπορεί να χρειαστούν μέχρι και αρκετές ημέρες για να προσαρμοστεί το βιολογικό μας ρολόι στη νέα ώρα.

Πηγή: Science-BasedMedicine.org

Σε αυτές τις περιπτώσεις μπορούμε να βοηθήσουμε τον οργανισμό μας να κοιμηθεί τη κατάλληλη τοπική ώρα με τη χρήση μελατονίνης. Να θυμάστε ότι για να λειτουργήσει καλύτερα απαιτείται ύπνος σε ένα χώρο με απόλυτο σκοτάδι. Όσο περισσότερο φως υπάρχει, τόσο μειώνεται η απόδοση της. Οπότε, εάν ταξιδεύετε συχνά τότε είναι μία καλή πρόσθεση για το φαρμακείο σας.

Πηγή: Nightly.co

Σαφώς και μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σε άλλες περιπτώσεις (π.χ. όταν έχετε υπερένταση, έχετε πιει πολύ καφέ, κτλ.) αλλά δε θα προτείναμε κάτι τέτοιο γιατί πηγαίνουμε στη πλευρά της κατάχρησης. Ας κρατήσουμε τη μελατονίνη ως τελευταία λύση για λίγες περιπτώσεις και ας αποφεύγουμε τη χρήση της με το παραμικρό. Παρ’όλα αυτά, τη θεωρούμε ένα πολύ χρήσιμο φάρμακο που έχει τη θέση του στο φαρμακείο μας. Ασφαλώς, να συμβουλεύεστε πάντα τον ιατρό σας προτού κάνετε χρήση οποιουδήποτε φαρμάκου.

4 σκέψεις σχετικά με το “Φάρμακο: Μελατονίνη

  1. Καλησπερα, μαλλον αναποδα ειναι, απο την Ανατολη προς την Δυση πας πισω στον χρονο!

    • Πράγματι, έχετε δίκιο για το «πίσω στο χρόνο». Το διορθώσαμε και σας ευχαριστούμε πολύ.

      Αλλά το πρόβλημα με το jet lag είναι πιο έντονο στις πτήσεις από Δύση προς Ανατολή και παραθέτουμε ένα παράδειγμα για να γίνει καλύτερα κατανοητό.

      Ας υποθέσουμε ότι πετάμε από το Λονδίνο στη 13:00 και ταξιδεύουμε προς το Χονγκ Κονγκ. Δηλαδή, από τη Δύση προς την Ανατολή. Η πτήση αυτή είναι περίπου 12 ώρες.

      Άρα, με ώρα του Λονδίνου το αεροπλάνο θα φτάσει στις 01:00 της επόμενης ημέρας, αλλά η τοπική ώρα θα είναι 08:36 το πρωί. Οπότε το βιολογικό μας ρολόι θα νοιώθει λες και είναι 01:00 το ξημέρωμα αλλά θα είναι πρωί.

  2. Οταν το σωμα νοιωθει γεματο ενεργεια , τοτε θελει να κοιμηθει ?
    Δεν μπορεσα να το αντιληφθω !

    • Το αντίστροφο αγαπητέ φίλε.

      Μπορεί το βιολογικό μας ρολόι να νοιώθει ότι είναι βράδυ και κατ’επέκταση κουρασμένο, αλλά λόγω της διαφοράς ώρας να είναι πρωί.

Γράψτε τα σχόλια σας εδώ...

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s