Οργανισμός Διάδοσης Φημών της SOE

Σήμερα είναι γνωστό ότι όλα τα κράτη έχουν μονάδες ενόπλων δυνάμεων με εξειδίκευση στις PsyOps (Psychological Operations, Ψυχολογικές Επιχειρήσεις) αλλά εδώ θα δούμε μία από τις πρώτες τέτοιες μονάδες, το «Rumor Organization» (Οργανισμός Διάδοσης Φημών) της βρετανικής SOE (Special Operations Executive, Διοίκηση Ειδικών Επιχειρήσεων) από το Β’ Παγκόσμιο Πολέμο.

Πηγή: Pinterest.com

Το 2012 το Ηνωμένο Βασίλειο της Μεγάλης Βρετανίας αποχαρακτήρισε ένα άκρως απόρρητο έγγραφο της SOE από τις 9 Μαρτίου 1942 με επίπεδο ασφαλείας «MOST SECRET» και τίτλο «TNA HS 1/332». Δυστυχώς, το έγγραφο είχε ελάχιστες πληροφορίες αλλά μας δίνει μία ιδέα. Μαζί με το έγγραφο αποχαρακτήρισε και η ακόλουθη φωτογραφία που ήταν μέρος της εκπαίδευσης πρακτόρων της SOE από αυτό τον οργανισμό.

Πηγή: PsyWar.org

Για να γίνει καλύτερα κατανοητό παραθέτουμε το ίδιο διάγραμμα σε ελληνική απόδοση ακριβώς εδώ. Μετά το διάγραμμα ακολουθεί και το περιεχόμενο του αποχαρακτηρισμένου εγγράφου επίσης σε ελληνική απόδοση.

Πηγή: Προσωπικό αρχείο


ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΔΙΑΔΟΣΗΣ ΦΗΜΩΝ
Ο καλύτερος τρόπος να περιγράψουμε τον οργανισμό διάδοσης φημών είναι πιθανότατα να αναλύσουμε τη μέθοδο που χρησιμοποιήθηκε σε μία χώρα. Για αυτό το σκοπό επιλέξαμε τη Τουρκία.

Ο αρχηγός του οργανισμού που είχε οριστεί πέρασε τις φήμες στους πράκτορες που εργάζονται σε όλες τις τάξεις.

  1. Διανοούμενοι
  2. Μεσαίες τάξεις
  3. Χαμηλές τάξεις

Οι πράκτορες ορίστηκαν να δουλέψουμε με κάθε τάξη, και με τη σειρά τους όρισαν υπό-πράκτορες. Αυτοί οι υπό-πράκτορες δε γνώριζαν συνειδητά ότι χρησιμοποιούνταν για διάδοση φημών. Στη πρώτη τάξη οι πράκτορες συμπεριελάμβαναν ένα μέλος της κυβέρνησης, διάφορους φοιτητές, ένα καθηγητή και ένα εν αποστρατεία αξιωματικό. Στη δεύτερη τάξη συμπεριελάμβαναν επιχειρηματίες, δημόσιους υπαλλήλους, δημοσιογράφους και υπαξιωματικούς. Η τρίτη τάξη, κομμώτριες, σερβιτόρους, πωλητές σε καταστήματα, περίπτερα, ψαράδες, ράφτες, κτλ.

Η διαδικασία ήταν για τον οργανωτή να περάσει τις φήμες σε έναν ανώτερο πράκτορα για κάθε τομέα ο οποίος ήταν υπεύθυνος για διάδοση των φημών στο τομέα του. Ο ανώτερος πράκτορας λάμβανε ένα μηναίο μισθό. Οι υπό-πράκτορες ίσως να είχαν περιστασιακά κάποιο φιλοδώρημα ή δώρο αλλά δεν ήταν συνήθως επί πληρωμή.

Οργανισμός
Οι υπεύθυνοι Οργανισμών Διάδοσης Φημών πρέπει να έχουν κατά νου τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Δε πρέπει να διαδίδουν φήμες οι ίδιοι, αλλά να επιλέγουν υπό-πράκτορες
  • Αυτοί οι υπό-πράκτορες πρέπει να επιλέγονται βάσει των διασυνδέσεων τους στους διάφορους κύκλους
  • Πάντα πρέπει να θυμάστε ότι οι περισσότερες από τις φήμες σχεδιάζονται για να ταξιδεύουν από τη χώρα στην οποία διαδίδονται, σε μία εχθρική ή κατεχόμενη από τον εχθρό, χώρα
  • Ειδικά κανάλια πρέπει να επιδιώκονται για φήμες παραπλάνησης και αυτά τα κανάλια πρέπει να χρησιμοποιούνται πολύ αραιά

Η Τεχνική Ψιθυρίσματος
Το ψιθύρισμα είναι να μη μιλάς ο ίδιος, αλλά να κάνεις άλλους να μιλάνε. Θα το κάνουν αυτό μόνο εάν οι φήμες τους ενδιαφέρουν και αυτό είναι πιο σημαντικό από το να τις πιστεύουν. Οι φήμες μπορούν να ξεκινήσουν με τους ακόλουθους τρόπους:

  • Από υπό-πράκτορες που επαναλαμβάνουν την ιστορία από στόμα σε στόμα
  • Επαναλαμβάνοντας την ιστορία με δυνατή φωνή μπροστά από τρίτους. Στη Τουρκία ανακαλύφθηκε ότι γερμανόφωνοι Πολωνοί με επιτυχία επικοινωνούσαν χρήσιμες ιστορίες στη Γερμανική αποικία επαναλαμβάνοντας τις ιστορίες μεταξύ τους δημοσίως και εντός της Γερμανίας. Μιλώντας μπροστά από υπηρέτες, κομμώτριες, σερβιτόρους, κτλ., είναι συνήθως πιο αποτελεσματικό από άμεση επικοινωνία, γιατί το άτομο που κρυφακούει την ιστορία σκέφτεται ότι «έμαθε κάτι σπουδαίο»
  • Σημειώματα, π.χ. σημειώσεις που αφέθηκαν σε ένα τηλεφωνικό θάλαμο, γράμματα που στάλθηκαν στη λάθος διεύθυνση, έγγραφα σε κάδους σκουπιδιών ξενοδοχείων, κτλ.
  • Ψεύτικες ανακοινώσεις Αποκλειστικών Νέων σε εφημερίδες. Ένα πολύτιμο κόλπο γιατί πάντα μπορεί να ισχυριστεί ότι η ανακοίνωση αποκλειστικότητας «θάφτηκε». Είναι επίσης εύκολο να πλαστογραφήσεις την εκτύπωση κάποιας περιορισμένης αποκλειστικής είδησης.
  • Συνομιλίες σε τηλέφωνα, που γνωρίζεις ότι παρακολουθούνται ή εκμεταλλευόμενος μπλεγμένες γραμμές, όταν συμβαίνει αυτό
  • Τύπος και ραδιόφωνο, όταν γίνεται οποιοσδήποτε έλεγχος μέσω αυτών, μπορούν να χρησιμοποιηθούν για υποστήριξη αλλά δε θεωρούνται κανάλια διάδοσης φημών. Ένας πιο μυστικός τρόπος χρήσης του τύπου είναι η εξασφάλιση εκδόσεων σε κάποια μικρή τοπική εφημερίδα και τηλεγράφηση αυτού με ασφαλή τρόπο στο Λονδίνο, όπου αναμετάδοση μπορεί να οργανωθεί για άλλες εκδόσεις, αυτές οι αναμεταδόσεις μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να διαδώσουν τη φήμη.

Σε όλες αυτές τις μεθόδους πρέπει να θυμάστε ότι η ιστορία ταξιδεύει καλύτερα εάν συνδέεται με τοπικά γεγονότα – σκάνδαλα, φόβους ή οτιδήποτε άλλο αρέσει στους ανθρώπους να συζητούν.

Δημοφιλείς Πλάνες
«Αυτός ο αρχηγός φημών πρέπει να είναι φλύαρος». Αντίθετα, πρέπει να είναι ένας εχέμυθος άνθρωπος. Θα ήταν απλά θανατηφόρο για τον οργανισμό διάδοσης φημών εάν ο Αρχηγός του αναγνωρίζονταν ως διαδίδων ανατρεπτικών φημών, αλλά είναι πολύ σημαντικό να αλλάζει τους εν γνώσει και εν αγνοία πράκτορες όσο πιο συχνά γίνεται.

«Το καλύτερο πράγμα με μία φήμη είναι να κάνεις όλο το κόσμο να μιλάει γι’αυτή». Αυτό ίσως να ισχύει για κάποιες φήμες, π.χ. ιστορίες φρικαλεότητας, αλλά δεν ισχύει για (α) φήμες παραπλάνησης όπου αμέσως θα αναγνωριστούν ως τεχνητές, και (β) για φήμες που στοχεύουν να ταξιδέψουν από μία ουδέτερη χώρα σε εχθρική ή κατεχόμενη από τον εχθρό χώρα. Σε αυτές τις περιπτώσεις είναι πολύ πιο αποτελεσματικό, για παράδειγμα, να κάνεις τρεις υπαλλήλους σε ένα ξενοδοχείο με ηγετικά στελέχη της Γερμανίας να επαναλάβουν την ιστορία, απ’ότι να κάνεις όλο τον Συμμαχικό πληθυσμό να μιλάει ο ένας στον άλλον.

«Δε μπορείς να διαδόσεις φήμες εκτός και αν τις πιστεύεις, ενδιαφέρονται γι’αυτές, ή ελπίζουν να είναι αλήθεια». Αυτό που πρέπει να θυμάστε είναι ότι οι οργανωτές δε πρέπει να διαδίδουν οι ίδιοι τις φήμες. Ιστορίες που σε έναν άνθρωπο φαντάζουν ως θλιβερή πορνογραφία είναι υψηλού πνεύματος σε άλλους κύκλους. Βάσει της εμπειρίας μας δεν υπάρχει πρακτικά όριο για τη διάδοση σε κάποιες αμόρφωτες τάξεις. Είναι επίσης αλήθεια ότι πολλοί άνθρωποι αρέσκονται να πιστεύουν τα χειρότερα και έχουν πάθος για διάδοση τρομακτικών φημών ενάντια στον ίδιο τους το σκοπό. Γι’αυτό, δε σημαίνει ότι μία ιστορία που φαντάζει φαντασία, παράλογη ή αντί-Γερμανική σε έναν μορφωμένο πράκτορα υπέρ της Βρετανίας δε θα ταξιδέψει μέσω συγκεκριμένων καναλιών στους ανθρώπους που είναι υπέρ των Γερμανών.


Γράψτε τα σχόλια σας εδώ...

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s