Εισαγωγή στη Χρήση Ελικοπτέρων για Τακτική Μεταφορά Προσωπικού

Σε αυτό το άρθρο θα κάνουμε μία εισαγωγή σε όσα πρέπει να γνωρίζει κάποιος για τη τακτική χρήση ελικοπτέρων μεταφοράς προσωπικού σε τακτικό περιβάλλον. Το άρθρο μας βασίζεται στο εγχειρίδιο εκπαιδεύσεως των Αμερικανών Ρέιντζερς SH21-76 (περισσότερα για αυτό στο άρθρο μας «Βιβλίο: Ranger Handbook»). Προσοχή! Στο παρόν άρθρο θα κάνουμε μόνο μία εισαγωγή σε αυτό το πολύ μεγάλο θέμα, όχι κάποια εκτενή ανάλυση.

Πηγή: WallpapersHome.com

Η χρήση ελικοπτέρων προσφέρει ταχύτατη μεταφορά και ανάπτυξη προσωπικού σχεδόν κάτω από οποιοσδήποτε συνθήκες. Για αυτό το λόγο βλέπουμε όλο και μεγαλύτερη χρήση των εναέριων αυτών μέσων για υποστήριξη χερσαίων πολεμικών επιχειρήσεων. Ασφαλώς, όπως σε κάθε επιχείρηση, όλα ξεκινάνε με το τακτικό σχεδιασμό. Σε αυτή τη κατηγορία επιχειρήσεων, ο τακτικός σχεδιασμός αποτελείται από πέντε μέρη που είναι τα ακόλουθα. Τα σχέδια αυτά γίνονται με αυτή τη σειρά, δηλαδή με την «ανάποδη σειρά» όπως αναφέρεται συχνά. Αυτό σημαίνει ότι ο σχεδιασμός ξεκινάει με το τι χρειάζεται να κάνουν οι χερσαίες δυνάμεις για να ολοκληρώσουν την αποστολή τους, και καταλήγει στο πως θα φτάσουν και πως θα φύγουν από αυτό το σημείο.

  1. Σχέδιο Τακτικής Εδάφους: Αυτό το σχέδιο περιγράφει πως οι δυνάμεις θα δράσουν για να επιτύχουν τους στόχους της αποστολής. Δηλαδή είναι όλα τα στάδια από τη στιγμή που οι δυνάμεις θα πατήσουν στο έδαφος.
  2. Σχέδιο Προσγείωσης: Το σχέδιο αυτό ορίζει το πως ακριβώς οι δυνάμεις θα φτάσουν στο έδαφος μαζί με όλα όσα περιλαμβάνει αυτό.
  3. Σχέδιο Πτήσης: Το σχέδιο αυτό προαπαιτεί να έχουν ολοκληρωθεί τα δύο προηγούμενα καθώς αυτό περιγράφει το πως θα πάνε τα ελικόπτερα στη ζώνη προσγείωσης, πότε θα πάνε, και οτιδήποτε περιλαμβάνεται μέχρι να φτάσουν εκεί.
  4. Σχέδιο Φόρτωσης: Όπως φαίνεται και από το όνομα του, το σχέδιο αυτό ορίζει πως θα είναι χωρισμένο το προσωπικό και ο εξοπλισμός στα ελικόπτερα και όλες τις λεπτομέρειες για την αποτελεσματικότερη φόρτωση του (π.χ. ποιο ελικόπτερο είναι σε ποια θέση, τι θα συμβεί εάν ένα δε μπορέσει να φτάσει στη ζώνη προσγείωσης, κτλ.)
  5. Σχέδιο Απομάκρυνσης: Εδώ ορίζεται το που και πως θα συγκεντρωθούν οι δυνάμεις, την ώρα, το μέρος, και τις λοιπές λεπτομέρειες.

Πηγή: Army.gr

Στη συνέχεια θα δούμε τους βασικούς σχηματισμούς ελικοπτέρων για τέτοιου είδους επιχειρήσεις. Ο πρώτος σχηματισμός που θα δούμε ονομάζεται «Heavy Left/Right» (Δυνατός Αριστερά/Δεξιά) και παρέχει ισχυρή κάλυψη πυρός από τη μία πλευρά καθώς και εμπρός. Από εκεί πήρε και το όνομα του, διότι ανάλογα με την υλοποίηση ο σχηματισμός θα έχει δυνατή άμυνα δεξιά ή αριστερά. Αυτή η μέθοδος προσφέρει ισχυρά στοχευμένα πυρά εάν γνωρίζουμε τη πιθανή θέση του εχθρού, αλλά έχει κάποια σοβαρά μειονεκτήματα. Πρώτον, η ζώνη προσγείωσης πρέπει να είναι αρκετά φαρδιά και μεγάλη, οι πολυβολητές της εσωτερικής πλευράς δε μπορούν να χρησιμοποιηθούν, και είναι δύσκολος ο σχεδιασμός φόρτωσης. Βλέπετε καλύτερα παρακάτω πως μοιάζουν αυτοί οι δύο σχηματισμοί.

Πηγή: FAS.org (επεξεργασμένη)

Ο επόμενος σχηματισμός που θα δούμε ονομάζεται «Diamond» (Διαμάντι) καθώς έχει το σχήμα ρόμβου. Αυτός ο σχηματισμός παρέχει καλύτερη περιμετρική ασφάλεια και δεν απαιτεί πολύ μεγάλη ζώνη προσγείωσης. Ωστόσο, είναι δύσκολος στο σχεδιασμό φόρτωσης και δεύτερον, όπως και στο προηγούμενο, οι πολυβολητές που βρίσκονται στην εσωτερική πλευρά δε μπορούν να χρησιμοποιηθούν. Μπορείτε να το δείτε σχηματικά εδώ.

Πηγή: FAS.org

Στη συνέχεια βλέπουμε τον σχηματισμό «V» ο οποίος είναι ο πιο γρήγορος στην ανάπτυξη προσωπικού στο έδαφος. Χρειάζεται αρκετά μικρή ζώνη προσγείωσης αλλά και πάλι έχει δυσκολίες στον αποτελεσματικό σχεδιασμό φόρτωσης και, όπως και οι προηγούμενοι, δεν επιτρέπει χρήση των πολυβολητών στις εσωτερικές πλευρές των ελικοπτέρων.

Πηγή: FAS.org

Ο επόμενος σχηματισμός ονομάζεται «Echelon Right/Left»(Δεξιά/Αριστερή Ιεραρχία). Βλέπετε παρακάτω πως είναι οι δύο αυτοί σχηματισμοί. Στα αρνητικά αυτών των σχηματισμών είναι ότι απαιτούν μεγάλη ζώνη προσγείωσης και χρειάζεται προσεκτικός σχεδιασμός φόρτωσης. Από την άλλη πλευρά, επιτρέπουν τη ταχύτερη ανάπτυξη των δυνάμεων στο έδαφος από τη πλευρά που προστατεύουν, και επιτρέπουν χρήση των πολυβολητών που έχουν τα ελικόπτερα και στις δύο πλευρές τους.

Πηγή: FAS.org (επεξεργασμένη)

Από τους πιο απλούς σχηματισμούς είναι το «Trail» (Ίχνος) όπου τα ελικόπτερα ακολουθούν το ένα το ίχνος του άλλου. Συχνά αυτή θεωρείται η πιο αποτελεσματική τακτική καθώς δεν απαιτείται μεγάλη ζώνη προσγείωσης, οι δυνάμεις μπορούν να αναπτυχθούν γρήγορα και από τις δύο πλευρές, ο σχεδιασμός φόρτωσης είναι πιο εύκολος, και δεν περιορίζεται η χρήση των πολυβολητών για την άμυνα των ελικοπτέρων. Βλέπετε σχηματικά τη τακτική του «Ίχνους» εδώ.

Πηγή: FAS.org

Ο τελευταίος σχηματισμός που θα δούμε είναι ο «Staggered Trail Left/Right» (Κλιμακωτό Ίχνος Αριστερά/Δεξιά). Όπως φαίνεται και από το όνομα του, είναι ένας εξελιγμένος σχηματισμός «Ίχνους» όπου υπάρχουν δύο κλιμακωτές συστοιχίες ελικοπτέρων και μπορεί να υλοποιηθεί είτε με δεξιά σειρά είτε με αριστερή. Ο σχηματισμός αυτός χρειάζεται μεγάλη ζώνη προσγείωσης, ιδιαίτερα όσον αφορά το πλάτος της, αλλά κάνει το σχεδιασμό φόρτωσης αρκετά πιο εύκολο. Στα θετικά του είναι επίσης η ταχύτατη ανάπτυξη των δυνάμεων και η περιμετρική άμυνα που προσφέρει. Ένα αρνητικό είναι ότι δεν μπορούν όλοι οι πολυβολητές να χρησιμοποιηθούν για όλες τις γωνίες. Μπορείτε να δείτε τις δύο παραλλαγές αυτού του σχηματισμού παρακάτω.

Πηγή: FAS.org (επεξεργασμένη)

Μετά από αυτή τη σύντομη εισαγωγή στους σχηματισμούς ελικοπτέρων για τακτική μεταφορά προσωπικού για επιχειρησιακούς λόγους, θα δούμε εν συντομία κάποια βασικά θέματα που αφορούν τις ζώνες προσγείωσης. Υπάρχουν έξι διακριτές αρχές που πρέπει να λαμβάνει κάποιος υπόψιν όταν σχεδιάζει μία ζώνη προσγείωσης σε τακτικές επιχειρήσεις. Εδώ θα τις παρουσιάσουμε περιληπτικά.

  1. Μέγεθος: Θεωρητικά τα ελικόπτερα μπορούν να κινούνται κάθετα αλλά πρακτικά πρέπει να σκεφτεί κανείς τα ρεύματα αέρα, τη πιθανότητα να πρέπει να απομακρυνθούν γρήγορα, κτλ. Έτσι, σύμφωνα με το εν λόγω εγχειρίδιο ορίζονται οι παρακάτω ελάχιστες αποστάσεις καθαρού εδάφους για τη δημιουργία ζώνης προσγείωσης. Η απόσταση που αναγράφεται είναι η περίμετρος στην οποία δε θα πρέπει να υπάρχει κανένα εμπόδιο γύρω από το ελικόπτερο.
    Πηγή: Wikipedia.org & Airliners.net
  2. Επιφάνεια Προσγείωσης: Αυτό αφορά τους κινδύνους που μπορεί να έχει η προσγείωση ενός ελικοφόρου αεροχήματος σε αυτή τη περιοχή. Για παράδειγμα πέτρες, χιόνι, χαλάσματα, κτλ. που θα πετάγονται προς κάθε κατεύθυνση.
    Πηγή: DailyMail.co.uk
  3. Κλίση Εδάφους: Σε κλίση εδάφους μέχρι και 6% το ελικόπτερο μπορεί να προσγειωθεί αλλά οι δυνάμεις θα πρέπει να μετακινηθούν για να μπουν από το σημείο στο οποίο οι έλικες έχουν τη μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος. Σε κλίση εδάφους από 6% έως 15% το ελικόπτερο είναι στο όριο της ασφαλούς προσγείωσης και αντίστοιχα απαιτείται η ίδια μετακίνηση προσωπικού για ασφαλή επιβίβαση ή αποβίβαση. Σε κλίση εδάφους από 15% και πάνω το ελικόπτερο δε μπορεί να προσγειωθεί αλλά ίσως να μπορεί να αιωρηθεί κοντά στο σημείο όπως βλέπετε στη δεξιά φωτογραφία.
    Πηγή: SkyCare1.com & tbhts.dip.jp
  4. Εμπόδια: Τα εμπόδια υπολογίζονται με μία αναλογία 10:1 και πρέπει να σημαδεύονται με κόκκινες σημαίες ή φώτα για να είναι ορατά. Για παράδειγμα, ένα δέντρο ύψους 10 μέτρων απαιτεί καθαρή περιοχή 100 μέτρων μπροστά του και πρέπει να τοποθετηθεί κάτι που να το κάνει ορατό στους χειριστές καθώς πλησιάζουν.
    Πηγή: AviationWeek.com
  5. Προσέγγιση: Η ζώνη προσγείωσης πρέπει να σχεδιαστεί έτσι ώστε η προσέγγιση των δυνάμεων να είναι ασφαλής, από τη πλευρά που το ελικόπτερο δεν έχει εμπόδια ή πρόβλημα κλίσης εδάφους (όπως το περιγράψαμε παραπάνω).
    Πηγή: AcclaimImages.com
  6. Φόρτος Μάχης: Τόσο κατά την αποβίβαση, όσο και κατά την επιβίβαση, πρέπει να έχει υπολογιστεί πως θα γίνει ο διαχωρισμός του φόρτου μάχης για τη πιο αποτελεσματική και γρήγορη χρήση των ελικοπτέρων. Αυτό ίσως να επηρεάζει το πως θα πρέπει να γίνει η ζώνη προσγείωσης και γι’αυτό είναι σημαντικό να έχει μελετηθεί προτού ξεκινήσει η διαδικασία.
    Πηγή: Reuters.com

Μερικές φορές κάποιοι από τους παραπάνω κανόνες παραβιάζονται αλλά αυτό συμβαίνει σε εξαιρετικές περιπτώσεις και με κάποιον ειδικά εκπαιδευμένο και ιεραρχικά υπεύθυνο, να αναλαμβάνει το ρίσκο μίας τέτοιας απόφασης. Εφόσον τα παραπάνω έχουν καθοριστεί, μπορούμε να μεταβούμε στη διαδικασία της σηματοδότησης της ζώνης προσγείωσης. Με απλά λόγια, πως θα γνωρίζουν οι χειριστές των ελικοπτέρων που θα πρέπει να προσγειωθούν. Για παράδειγμα, μία πολύ διαδεδομένη μέθοδος είναι η χρήση καπνογόνων λίγο πριν τα ελικόπτερα προσεγγίσουν το σημείο όπως βλέπετε για παράδειγμα στην επόμενη φωτογραφία.

Πηγή: Pinterest.com

Στους σχηματισμούς που είδαμε παραπάνω είδατε ότι τα ελικόπτερα ήταν αριθμημένα. Πρακτικά, τόσο οι χερσαίες δυνάμεις όσο και τα υπόλοιπα ελικόπτερα ακολουθούν την ίδια ιεραρχία. Δηλαδή, όλοι βασίζονται στο ελικόπτερο Νο. 1. Οι χερσαίες δυνάμεις το καθοδηγούν και τα υπόλοιπα ελικόπτερα κινούνται βάση του πρώτου ελικοπτέρου. Κατά τη διάρκεια της ημέρας, η πιο γνωστή μέθοδος καθοδήγησης για προσγείωση είναι ένας στρατιώτης να πάει στο σημείο όπου θα πρέπει να είναι η μύτη του ελικοπτέρου, και με τη χρήση ενός πάνελ σηματοδότησης VS-17 (περισσότερα γι’αυτό στο άρθρο μας «Πάνελ Σηματοδότησης VS-17»), να οδηγήσει το πρώτο ελικόπτερο. Τα υπόλοιπα θα ακολουθήσουν βάση του σχηματισμού τους.

Πηγή: Moody.af.mil

Είναι πολύ σημαντικό όλοι οι υπόλοιποι να έχουν θέσεις κάλυψης και οι υπεύθυνοι σηματοδότησης να μην εκθέσουν τη θέση τους ανοίγοντας το πάνελ VS-17 πολύ πριν φτάσει το ελικόπτερο. Αυτό πρέπει να γίνει όταν πλέον υπάρχει οπτική επαφή, όχι νωρίτερα γιατί βάζει σε κίνδυνο όλη την επιχείρηση. Σε πολλές περιπτώσεις ίσως να χρειαστεί και η καθοδήγηση του πιλότου εάν δεν υπάρχει καλή ορατότητα, βλέπετε τις τρεις πιο βασικές κινήσεις στην επόμενη φωτογραφία.

Πηγή: Wikipedia.org

Κατά τη διάρκεια της νύκτας η ζώνη προσγείωσης σημαδεύεται με ένα ανάποδο Y που δείχνει το σημείο προσγείωσης του πρώτου ελικοπτέρου. Τα σημάδια συνήθως είναι με χημικά φώτα μέσα σε σακουλάκια για να περιοριστεί η φωτεινότητα τους στον εχθρό. Επίσης, ο υπεύθυνος εδάφους γίνεται καλύτερα ορατός με μερικά χημικά φώτα δεμένα σε αρτάνη που τα περιστρέφει γύρω από το κεφάλι του κάνοντας το από ψηλά να φαντάζει ως ένας φωτεινός κύκλος.

Πηγή: Reddit.com

Βλέπετε σχηματικά παρακάτω το πως ακριβώς είναι το ανεστραμμένο Y που χρησιμοποιείται στη σηματοδότηση ζώνης προσγείωσης σε νυχτερινές επιχειρήσεις με εναέρια ελικοφόρα μέσα.

Πηγή: FAS.org (επεξεργασμένη)

Το εγχειρίδιο εκπαιδεύσεως FM 3-04.111 των αερομεταφερόμενων μονάδων των ΗΠΑ ορίζει μία σειρά από διαφορετικές εγκεκριμένες τεχνικές σηματοδότησης για ημέρα και νύχτα. Τις τεχνικές αυτές τις βλέπετε εν συντομία στον ακόλουθο πίνακα. Στη δεξιά πλευρά ορίζεται εάν η μέθοδος αυτή χρησιμοποιείται για σηματοδότηση φίλιων δυνάμεων ή στόχου που πρέπει να προσβάλλουν τα ελικόπτερα, και στο κέντρο πως είναι ορατή αυτή η μέθοδος. Δηλαδή, ημέρα, νύχτα, με συσκευή νυχτερινής παρατήρησης κράνους NVG, ή με σύστημα/ραντάρ νυχτερινής παρατήρησης NVS.

Πηγή: FAS.org (επεξεργασμένη)

Όσον αφορά την απομάκρυνση των δυνάμεων, προτού καν πλησιάσουν τα ελικόπτερα οι ομάδες πρέπει να έχουν χωριστεί στο πως θα επιβιβαστούν και τι θα έχουν μαζί τους (εξοπλισμό, τραυματίες, κρατούμενους, κτλ.). Ο στόχος είναι να υπάρχει συνεχώς περιμετρική άμυνα, άψογη επικοινωνία όλων των δυνάμεων, οργάνωση του προσωπικού, έλεγχος εξοπλισμού και ενημέρωση ασφαλείας. Η παρακάτω σχηματική αναπαράσταση εξηγεί ακριβώς αυτό. Αρχικά, η μονάδα ΑΑ φτάνει λίγο πριν τη περιοχή των δέντρων σε τρεις ομάδες. Εκεί γίνεται ο διαχωρισμός σε Chalk (ομάδες ανά ελικόπτερο), ο διαχωρισμός του εξοπλισμού και η ενημέρωση ασφαλείας. Την ίδια στιγμή, δύο ομάδες ασφαλείας διατηρούν ασφαλή τη περιοχή προσγείωσης. Στη συνέχεια όλες οι Chalk παίρνουν θέσεις κάλυψης προσφέροντας ταυτόχρονα υπηρεσίες ομάδων ασφαλείας. Δύο συνήθως άτομα είναι λίγο πιο εκτεθειμένα καθώς θα πρέπει να κάνουν τη σηματοδότηση και επικοινωνία με το ελικόπτερο για τη προσγείωση.

Πηγή: FAS.org (επεξεργασμένη)

Η ενημέρωση ασφαλείας περιλαμβάνει κάποια βασικά αλλά σπουδαία πράγματα. Τα πιο αξιοσημείωτα είναι αυτά που μπορείτε να διαβάσετε εδώ.

  • Όλοι πρέπει να φοράνε κράνος.
  • Τα όπλα πρέπει να είναι στραμμένα προς το έδαφος.
  • Κανένας δε μετακινείται εάν δεν πάρει διαταγή από τον υπεύθυνο προσγείωσης
  • Κατά τη μετακίνηση όλοι κινούνται με πορεία που είναι από 45° έως 90° από τη μύτη του ελικοπτέρου ώστε οι χειριστές να μπορέσουν να τους δουν.
  • Οι χειριστές των ελικοπτέρων έχουν τον απόλυτο έλεγχο και εξουσία για όλες τις αποφάσεις μέσα στο ελικόπτερο.

Πηγή: Pinterest.com

Ο αρχηγός της χερσαίας δύναμης μαζί με τον ελεγκτή που βοηθάει τα ελικόπτερα στη διαδικασία προσγείωσης (αρκετές φορές είναι το ίδιο άτομο) είναι οι τελευταίοι που επιβιβάζονται και ενημερώνουν τους χειριστές ότι είναι έτοιμοι για απογείωση. Βλέπετε παρακάτω τη πορεία επιβίβασης σε ελικόπτερα Bell UH-1 Iroquois «Huey». Όπως βλέπετε ο υπεύθυνος πηγαίνει μαζί με την ομάδα του και περιμένει έξω από τη θύρα επιβίβασης, όταν όλοι έχουν επιβιβαστεί, τότε ανεβαίνει και αυτός και κάθετε στη συγκεκριμένη θέση, ελέγχει ότι όλοι είναι μέσα, και ενημερώνει τους χειριστές.

Πηγή: FAS.org (επεξεργασμένη)

Η παραπάνω είναι η καλύτερη επιλογή αλλά μερικές φορές κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό. Για παράδειγμα σε περίπτωση όπου μόνο η μία πλευρά του ελικοπτέρου είναι ασφαλής. Τότε γίνεται η τακτική επιβίβαση που έχει στόχο τη γρήγορη επιβίβαση από μία πλευρά. Αντίστοιχα με πριν, οι δύο ομάδες μπαίνουν στις δύο πίσω σειρές καθισμάτων με τους ομαδάρχες (TL, Team Leader) τους να είναι οι τελευταίοι. Τέλος, μπαίνει μέσα η ομάδα ελέγχου με τον υπεύθυνο/αρχηγό (SL, Section Leader) της επιχείρησης.

Πηγή: FAS.org (επεξεργασμένη)

Συνεχίζοντας με το παράδειγμα του ελικοπτέρου Bell UH-1 Iroquois «Huey» ας δούμε την αποβίβαση. Όπως και παραπάνω, υπάρχουν δύο διαφορετικές τεχνικές αποβίβασης. Η ταχεία αποβίβαση και η τακτική αποβίβαση. Στη ταχεία αποβίβαση οι ομάδες βγαίνουν και από τις δύο πλευρές σε σχηματισμό V με τους ομαδάρχες στη κορυφή, και τον αρχηγό και υπεύθυνο προσγείωσης τελευταίο πίσω από το V όπως βλέπετε εδώ.

Πηγή: FAS.org (επεξεργασμένη)

Σε περίπτωση που επιχειρησιακές ανάγκες δεν επιτρέπουν τη ταχεία αποβίβαση, τότε γίνεται η τακτική αποβίβαση όπου οι ομάδες βγαίνουν από τη μία πλευρά και κάνουν σχηματισμούς V παίρνοντας άμεσα σημεία κάλυψης ή στάση πρηνηδόν εάν δεν υπάρχουν διαθέσιμα σημεία κάλυψης στην εγγύς περιοχή. Και αυτό μπορείτε να το δείτε σχηματικά παρακάτω για το ελικόπτερο Bell UH-1 Iroquois «Huey» που μελετάμε σε αυτά τα παραδείγματα.

Πηγή: FAS.org (επεξεργασμένη)

Ασφαλώς αυτά, όπως είδατε και μόνοι σας, εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από το σχεδιασμό του ελικοπτέρου. Έτσι δε θα είχε νόημα να παρουσιάσουμε και άλλα παραδείγματα διότι θα είναι ανούσιο να προσπαθήσουμε να συμπεριλάβουμε όσο περισσότερα ελικόπτερα γίνεται. Τέλος, έχουμε τη κάλυψη πυρός που εξαρτάται και πάλι από το τύπο του ελικοπτέρου και τις δυνατότητες που έχει. Συνήθως οι μεγάλοι σχηματισμοί έχουν και επιθετικά ελικόπτερα για παροχή ασφαλείας στα μεταγωγικά αλλά βάση των διαθέσιμων ελικοπτέρων υπάρχει ένα μεγάλο εύρος πιθανών οπλικών συστημάτων και περιορισμών. Σύμφωνα με το εγχειρίδιο εκπαιδεύσεως FM 3-09.32 για Εγγύς Εναέρια Υποστήριξη Πυρός των ΗΠΑ, η ζώνη κινδύνου ορίζεται βάση του οπλισμού των ελικοπτέρων. Η ζώνη αυτή είναι το στατιστικό αποτέλεσμα για 0.1% πιθανότητα σοβαρού τραυματισμού από το συγκεκριμένο όπλο.

Όπλο Ζώνη Κινδύνου Βεληνεκές
.50 BMG 150 μέτρα 2000 μέτρα
30mm 150 μέτρα 3500 μέτρα
Ρουκέτα 70mm 175 μέτρα 8000 μέτρα
Πύραυλος AGM-114 Hellfire 500 μέτρα 8000 μέτρα

Πηγή: Scout.com

Όπως είδατε, παρότι οι επιχειρήσεις αυτού του τύπου είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικές, υπάρχουν πάρα πολλά θέματα που πρέπει να γνωρίζει κανείς. Το άρθρο μας έκανε μία επιφανειακή εισαγωγή στα πιο βασικά από αυτά και είναι σημαντικό να το τονίσουμε αυτό, υπάρχουν πάρα πολλές λεπτομέρειες και ειδικές περιπτώσεις που δεν αναφέραμε καν καθώς το άρθρο έχει καθαρά εισαγωγικό χαρακτήρα.

Γράψτε τα σχόλια σας εδώ...

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s