Γεμιστήρες Colt USGI

Οποιοδήποτε τυφέκιο τύπου AR-15 και αν χρησιμοποιείτε είναι σίγουρο ότι οι κατασκευαστές του το δοκίμασαν με τους γεμιστήρες αλουμινίου USGI (United States Government Issue, Κρατική Έκδοση των Ηνωμένων Πολιτειών) της εταιρίας Colt. Οι γεμιστήρες αυτοί παρότι αρκετές φορές δεν είναι οι καλύτεροι, είναι πάντα η βάση για οποιονδήποτε άλλο. Σε αυτό το άρθρο θα δούμε τους λόγους αλλά και πως ακριβώς είναι κατασκευασμένοι και λειτουργούν.

Πηγή: ArmsList.com
Πηγή: ArmsList.com

Έχουμε πει πολλές φορές ότι η πιο συχνή αιτία εμπλοκών στα όπλα είναι οι γεμιστήρες, άρα είναι χρήσιμο να βλέπουμε σε βάθος διάφορους γεμιστήρες ώστε να μπορούμε να αναγνωρίσουμε τις διαφορές που υπάρχουν στο σχεδιασμό τους. Ας ξεκινήσουμε με τα βασικά, το σώμα από τους γεμιστήρες είναι από αλουμίνιο στρατιωτικών προδιαγραφών. Αρχικά περνάει από ένα στάδιο θερμικής επεξεργασίας ως δύο ανεξάρτητα κομμάτια και στη συνέχεια γίνεται η συγκόλληση τους. Εάν παρατηρήσετε προσεκτικά τις πλευρές του θα δείτε τα σημεία συγκόλλησης όπως φαίνονται στη παρακάτω φωτογραφία.

Πηγή: Προσωπικό αρχείο
Πηγή: Προσωπικό αρχείο

Μετά από το στάδιο της συγκόλλησης, ο γεμιστήρας περνάει από τη διαδικασία σκληρής ανοδίωσης για αντοχή στη διάβρωση και από εκεί παίρνει και αυτό το χαρακτηριστικό γκρίζο προς μαύρο χρώμα. Τέλος, στην εσωτερική πλευρά του γίνεται μία επίστρωση από ξηρής μορφής λιπαντικό για ευκολότερη μετακίνηση του ελατηρίου. Οι γεμιστήρες Colt USGI έχουν χωρητικότητα 30 φυσιγγίων διαμετρήματος 5.56×45mm NATO και βασίζονται σε μία απλή αρχή λειτουργίας. Ένα ελατήριο πιέζει έναν οδηγό προς τα επάνω και αυτός με τη σειρά του τα φυσίγγια. Βλέπετε πως είναι εσωτερικά όταν είναι γεμάτος στην επόμενη φωτογραφία όπου είναι γεμιστήρας άλλης εταιρίας αλλά έχει την ίδια αρχή λειτουργίας και χωρητικότητα.

Πηγή: CalegalMags.com
Πηγή: CalegalMags.com

Όπως είχαμε αναλύσει στο άρθρο μας «Γιατί το κλείστρο μένει ανοιχτό στη τελευταία βολή;» ο οδηγός του γεμιστήρα χρησιμοποιείται για να κρατάει ανοικτό το κλείστρο κατά τη τελευταία βολή, και εδώ είναι το πρώτο πράγμα για το οποίο μας ενδιαφέρουν οι γεμιστήρες USGI της εταιρίας Colt. Όπως βλέπετε στις παρακάτω φωτογραφίες, στις περιπτώσεις #1 και #2 ο οδηγός από τους γεμιστήρες δεν έσπρωχνε προς τα επάνω το μοχλό συγκράτησης του κλείστρου. Με δεδομένο ότι όλοι οι κατασκευαστές τυφεκίων τύπου AR-15 τα δοκιμάζουν με γεμιστήρες USGI είναι σημαντικό να το γνωρίζουμε αν παρατηρούμε τέτοια προβλήματα.

Πηγή: Hunt101.com
Πηγή: Hunt101.com

Οι γεμιστήρες αυτοί είναι διπλής στοίβας, που σημαίνει ότι τα φυσίγγια τοποθετούνται εσωτερικά σε δύο στοίβες. Ο λόγος για τον οποίο δε βγαίνουν δύο φυσίγγια αλλά ένα, είναι ο οδηγός του γεμιστήρα που όπως βλέπετε παρακάτω έχει ένα εξόγκωμα χάρη στο οποίο αναγκάζει τις δύο στοίβες να έχουν διαγώνια διάταξη και τα χείλη του γεμιστήρα είναι στενά ώστε να χωράει μόνο ένα φυσίγγιο κάθε φορά.

Πηγή: Wikipedia.org
Πηγή: Wikipedia.org

Με βάση αυτά θα πρέπει να είναι κατανοητό σε αυτό το σημείο γιατί ο οδηγός του γεμιστήρα είναι από τα πιο σημαντικά εξαρτήματα του. Τι άλλα χαρακτηριστικά έχει όμως που πρέπει να γνωρίζουμε; Αρχικά, στην αριστερή πλευρά του γεμιστήρα υπάρχει μία οπή. Αυτή η οπή χρησιμοποιείται από τον αναστολέα γεμιστήρα που βρίσκεται στο τυφέκιο για τη συγκράτηση του γεμιστήρα. Μπορείτε να δείτε την οπή στην οποία αναφερόμαστε καλύτερα στη παρακάτω φωτογραφία μέσα στο κόκκινο πλαίσιο.

Πηγή: Προσωπικό αρχείο
Πηγή: Προσωπικό αρχείο

Όλα τα εξαρτήματα του γεμιστήρα USGI της Colt συγκρατούνται από τη πλάκα βάσης του. Η πλάκα αυτή αναγράφει τα στοιχεία της κατασκευάστριας εταιρίας αλλά δε μπορεί να αφαιρεθεί απλά σπρώχνοντας τη διότι στη πίσω της πλευρά έχει εσοχές που σφηνώνουν στην εσωτερική πλευρά του γεμιστήρα. Τη βλέπετε καλύτερα στην επόμενη φωτογραφία.

Πηγή: Προσωπικό αρχείο
Πηγή: Προσωπικό αρχείο

Ο ενδεδειγμένος τρόπος αφαίρεσης της για λύση του γεμιστήρα είναι με μία σφαίρα. Η οπή που έχει η πλάκα βάσης είναι σχεδιασμένη για αυτό το σκοπό. Με τη μύτη μίας σφαίρας ανασηκώνουμε ελαφρά τη πίσω πλευρά της πλάκας βάσης όπως βλέπετε στη συνέχεια και τη σπρώχνουμε ελαφρώς προς τα πίσω. Με αυτό το τρόπο μπορούμε να λύσουμε το γεμιστήρα και να έχουμε πρόσβαση σε όλα του τα εξαρτήματα.

Πηγή: Προσωπικό αρχείο
Πηγή: Προσωπικό αρχείο

Είναι σημαντικό να καθαρίζουμε τους γεμιστήρας μας προσεκτικά και καλά καθώς είναι η κύρια αιτία εμπλοκών. Εξασφαλίζοντας ότι έχουμε καθαρούς γεμιστήρες μειώνουμε τις πιθανότητες προβλημάτων. Πίσω στο θέμα μας, ο συγκεκριμένος γεμιστήρας USGI της εταιρίας Colt είναι από τα πιο παλιά μοντέλα έχοντας τον απλό οδηγό το οποίο θα το εξηγήσουμε αμέσως. Βλέπετε στη συνέχεια όλα τα μέρη του γεμιστήρα.

Πηγή: Προσωπικό αρχείο
Πηγή: Προσωπικό αρχείο

Από τη παραπάνω φωτογραφία παρατηρείτε ότι ο οδηγός δεν έχει αφαιρεθεί από το ελατήριο. Ο λόγος είναι ότι το ελατήριο είναι κατασκευασμένο ώστε να μη μπορεί να τοποθετηθεί ανάποδα. Στη κάτω πλευρά του έχει ένα ορθογώνιο σχήμα σχεδόν ίσο με τη πλάκα βάσης ενώ στη πλευρά του οδηγού έχει μία μικρή εγκοπή που περνάει μέσα από τον οδηγό και το συγκρατεί. Βλέπετε καλύτερα πως είναι αυτό παρακάτω.

Πηγή: Προσωπικό αρχείο
Πηγή: Προσωπικό αρχείο

Αντίστοιχα, και σε αυτή τη περίπτωση το ελατήριο δε μπορεί να κουμπώσει στον οδηγό αν το γυρίσουμε από την άλλη πλευρά. Με αυτό το τρόπο η Colt εξασφαλίζει ότι δε θα υπάρξουν λάθη κατά την αρμολόγηση του. Ας δούμε τώρα το πιο σημαντικό εξάρτημα του γεμιστήρα, τον οδηγό του. Στη φωτογραφία που βλέπετε στη συνέχεια τον έχουμε αφαιρέσει από το ελατήριο ώστε να φαίνεται καλύτερα. Βλέπετε το πίσω μέρος του που κλειδώνει το κλείστρο όπως είχαμε αναλύσει στο άρθρο μας «Γιατί το κλείστρο μένει ανοιχτό στη τελευταία βολή;», την οπή όπου μπαίνει το ελατήριο του γεμιστήρα καθώς και το εξόγκωμα που έχει σε σχήμα σφαίρας για να αναγκάζει μόνο μία σφαίρα να βγαίνει από το άνοιγμα του γεμιστήρα κάθε φορά.

Πηγή: Προσωπικό αρχείο
Πηγή: Προσωπικό αρχείο

Στο κάτω μέρος του ο οδηγός έχει μία ράβδο. Αυτή εξασφαλίζει ότι το ελατήριο θα συμπιέζεται ομοιόμορφα χωρίς κίνδυνο να λυγίσει ανομοιόμορφα και να προκαλέσει εμπλοκή. Πρακτικά, είναι ένας οδηγός για το ελατήριο του γεμιστήρα. Το τελευταίο χαρακτηριστικό του οδηγού, είναι κάτι που φαίνεται πιο καθαρά εάν τον δούμε από ψηλά. Δηλαδή όπως φαίνεται παρακάτω.

Πηγή: Προσωπικό αρχείο
Πηγή: Προσωπικό αρχείο

Στη παραπάνω φωτογραφία βλέπετε ότι στο μπροστινό του μέρος έχει δύο «αυτάκια» που εξέχουν από το ορθογώνιο σώμα του. Αυτά είναι ο λόγος που ο γεμιστήρας έχει εξωτερικά αυτές τις χαρακτηριστικές αυλακώσεις. Οι αυλακώσεις αυτές, που τις βλέπετε μέσα στο κόκκινο πλαίσιο παρακάτω, λειτουργούν ως ράγες για αυτά τα δύο «αυτάκια» που έχει ο οδηγός για να κινείται σε ευθεία και να μη γέρνει εμπρός ή πίσω.

Πηγή: CentexTacticalGear.com (επεξεργασμένη)
Πηγή: CentexTacticalGear.com (επεξεργασμένη)

Παραπάνω αναφέραμε ότι ο συγκεκριμένος γεμιστήρας είναι παλαιού τύπου εξαιτίας του οδηγού του. Όπως βλέπετε και από τη παραπάνω φωτογραφία, παρότι υπάρχει αυλάκι είναι αρκετά μεγάλο ώστε υπό συγκεκριμένες συνθήκες να επιτρέπει στον οδηγό να στραφεί προκαλώντας εμπλοκές όπως αυτές που έχουν οι δύο επάνω γεμιστήρες στην επόμενη φωτογραφία.

Πηγή: DLSports.com
Πηγή: DLSports.com

Για αυτό το λόγο τα νεώτερα μοντέλα των γεμιστήρων USGI έχουν διαφορετικό οδηγό με μακρύτερους πλαστικούς οδηγούς που κάνουν αδύνατη μία τέτοια εμπλοκή. Βλέπετε έναν τέτοιο, νέου τύπου οδηγό γεμιστήρα παρακάτω.

Πηγή: MidwayUSA.com
Πηγή: MidwayUSA.com

Το δεύτερο αδύνατο σημείο κάθε γεμιστήρα είναι τα χείλη που συγκρατούν τις σφαίρες και οι γεμιστήρες USGI της Colt έχουν παραδοσιακά πρόβλημα με αυτό. Καθώς είναι κατασκευασμένοι από αλουμίνιο, ακόμα και ένα μικρό χτύπημα μπορεί να λυγίσει λίγο το άνοιγμα προκαλώντας εμπλοκές στο τυφέκιο. Οι περισσότεροι άνθρωποι που επιλέγουν κάτι διαφορετικό από τους γεμιστήρες USGI είναι ακριβώς αυτό. Είναι με διαφορά το πιο αδύνατο σημείο τους.

Πηγή: EverydayNoDaysOff.com
Πηγή: EverydayNoDaysOff.com

Και εφόσον είματε σε αυτό το σημείο του γεμιστήρα είναι σημαντικό να αναφέρουμε και γιατί υπάρχει αυτό το περίεργο σχήμα στο πίσω, επάνω μέρος του. Ο λόγος είναι για το γρήγορο γέμισμα του. Κατά τις στρατιωτικές προδιαγραφές, οι γεμιστήρες USGI πρέπει να είναι σε θέση να γεμίζουν γρήγορα. Για να το επιτύχει αυτό η Colt κατασκεύασε ένα μικρό εργαλείο το όποιο κουμπώνει στο γεμιστήρα και επιτρέπει την άμεση τροφοδότηση του από τα κλιπ στα οποία έρχονται τα πυρομαχικά. Βλέπετε παρακάτω πως είναι τα κλιπ στρατιωτικών προδιαγραφών για το διαμέτρημα 5.56×45mm NATO.

Πηγή: BulkAmmo.com
Πηγή: BulkAmmo.com

Και ακριβώς από κάτω βλέπετε πως το εργαλείο γέμισης προσαρμόζεται ανάμεσα στο γεμιστήρα και τα κλιπ πυρομαχικών. Με αυτό το τρόπο ο χειριστής το μόνο που πρέπει να κάνει είναι να πιέσει τα φυσίγγια και με τρία κλιπ έχει γεμίσει το γεμιστήρα μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα.

Πηγή: LibertyTreeCollectors.com
Πηγή: LibertyTreeCollectors.com

Σήμερα υπάρχουν πολύ πιο προηγμένα εργαλεία για γρήγορο γέμισμα των γεμιστήρων τυφεκίων τύπου AR-15 και τα περισσότερα από αυτά δε βασίζονται σε αυτό το σχεδιασμό των γεμιστήρων USGI της Colt. Ωστόσο, μέχρι και σήμερα στις Ένοπλες Δυνάμεις ο ενδεδειγμένος τρόπος γεμίσματος είναι αυτός που μόλις περιγράψαμε για τους γεμιστήρες USGI της εταιρίας Colt.

Πηγή: GunsAmerica.com
Πηγή: GunsAmerica.com

Όπως βλέπετε ένα φαινομενικά απλό εξάρτημα όπως ο γεμιστήρας κρύβει αρκετά μυστικά. Ειδικά όταν μιλάμε για στρατιωτικών προδιαγραφών γεμιστήρες όπως ο αλουμινένιος USGI της Colt που συνοδεύει τα τυφέκια Μ-16 και τις αραβίδες Μ-4 εδώ και δεκαετίες σε κάθε άκρη της γης. Στο μέλλον θα αναλύσουμε και πιο μοντέρνους γεμιστήρες για τυφέκια τύπου AR-15 αλλά θα ήταν αδύνατο να το κάνουμε αυτό χωρίς να ξεκινήσουμε από τη βάση τους, δηλαδή το γεμιστήρα USGI.

Πηγή: ImpactGuns.com
Πηγή: ImpactGuns.com

2 thoughts on “Γεμιστήρες Colt USGI

  1. Ωραίο άρθρο… δεν ήξερα ότι υπάρχει εργαλείο γέμισης των γεμιστήρων, η διαδικασία θυμίζει τους ταχυγεμιστήρες που έχουμε στο airsoft.

    Το πρότυπο γεμιστήρων STANAG εμφανίστηκε από την χρήση των USGI?

    • Όχι, οι γεμιστήρες αυτοί ξεκίνησαν ως βελτίωση των εργοστασιακών γεμιστήρων των τυφεκίων Μ-16 που είχαν χωρητικότητα 20 φυσιγγίων και ήταν σχεδιασμένοι ως αναλώσιμοι. Βλέποντας ότι οι στρατιώτες τους χρησιμοποιούσαν πολλές φορές δημιουργώντας κάθε είδους εμπλοκή, ξεκίνησε η δημιουργία ενός νέου, πιο ανθεκτικού γεμιστήρα και έτσι από τα τέλη του 1967 μέχρι και τις αρχές του 1970 έγινε η αντικατάσταση τους με τους USGI των 30 φυσιγγίων που ήταν σχεδιασμένοι για πολλαπλές χρήσεις.

      Το STANAG έγινε τη δεκαετία του 1980 όταν το ΝΑΤΟ υιοθέτησε το διαμέτρημα 5.56×45mm NATO. Άρα αρκετά αργότερα.

Γράψτε τα σχόλια σας εδώ...

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s