Αεροναυτιλία: Προσγείωση Corkscrew

Εδώ θα παρουσιάσουμε μία τεχνική προσγείωσης που χρησιμοποιείται από αεροσκάφη για ασφαλή προσγείωση σε επικίνδυνες περιοχές, για την ακρίβεια, σε εμπόλεμες ζώνες. Η τεχνική ονομάζεται «corkscrew» (ανοικτήρι) και ο λόγος είναι η πορεία η οποία ακολουθεί το αεροσκάφος κατά τη προσέγγιση του στο διάδρομο προσγείωσης.

Πηγή: Dover.af.mil
Πηγή: Dover.af.mil

Καταρχήν, υπό φυσιολογικές συνθήκες τα αεροσκάφη ακολουθούν την ίδια πορεία προσγείωσης όπως αυτή που εκτελούμε με αλεξίπτωτα ελεύθερης πτώσης. Υπάρχουν διάφορες περιπτώσεις που άλλες τεχνικές εφαρμόζονται αλλά η πιο απλή και συνηθισμένη είναι αυτή που γνωρίζουν και όλοι οι αλεξιπτωτιστές. Βλέπετε ενδεικτικά το πως φαίνεται σχηματικά παρακάτω.

Πηγή: TheSententiousVaunter.com (επεξεργασμένη)
Πηγή: TheSententiousVaunter.com (επεξεργασμένη)

Παρότι από τη πλευρά της πλοήγησης αυτό είναι η καλύτερη επιλογή, από τη πλευρά της τακτικής σε επικίνδυνη από αντιαεροπορικά πυρά ζώνη, δεν είναι καθόλου καλή επιλογή. Ο λόγος είναι ότι το αεροσκάφος είναι για πολύ μεγάλο διάστημα ευάλωτο σε αντιαεροπορικά πυρά καθώς βρίσκεται σε ευθεία πορεία με χαμηλή ταχύτητα και σε μικρό υψόμετρο. Η λύση σε αυτό το πρόβλημα υπάρχει καταγεγραμμένη από την εποχή του πολέμου του Βιετνάμ. Η λύση είναι το αεροσκάφος να κατέβει σε μία πορεία σαν ανοικτήρι ή corkscrew στα Αγγλικά. Βλέπετε πως φαίνεται σχηματικά αυτό εδώ.

Πηγή: CluesForum.info
Πηγή: CluesForum.info

Και πάλι, οι φίλοι αλεξιπτωτιστές θα αναγνωρίζουν την ίδια ακριβώς τεχνική που τη χρησιμοποιούμε για γρήγορη προσγείωση. Όσοι την έχετε εφαρμόσει θα γνωρίζεται ότι είναι κατά πολύ ταχύτερος τρόπος καθόδου και επίσης καταλαμβάνει λιγότερο χώρο στον αέρα. Για τους αναγνώστες που δεν το γνωρίζουν, μπορείτε να δείτε το ακόλουθο βίντεο που δίνει μία ιδέα του πως η ίδια τεχνική εφαρμόζεται στα αλεξίπτωτα ελεύθερης πτώσης.

Πίσω στα αεροσκάφη, σαφώς αυτός ο σπειροειδής ελιγμός είναι πιο επικίνδυνος αλλά προσφέρει πολύ μικρή έκθεση σε αντιαεροπορικά πυρά. Μέχρι το Νοέμβριο του 2003 παρότι σχεδόν όλοι οι πιλότοι γνώριζαν αυτή τη τεχνική προσγείωσης, σπάνια εφαρμόζονταν. Όμως, στις 22 Νοεμβρίου του 2003 ένα αεροσκάφος Airbus A300B4-200F της εταιρίας ταχυμεταφορών DHL παραλίγο να καταρριφθεί από πύραυλο εδάφους-αέρος μόλις απογειώθηκε από το Διεθνή Αερολιμένα της Βαγδάτης στο Ιράκ. Ο πύραυλος το χτύπησε στο αριστερό πτερύγιο και έτσι μειώθηκε η πίεση των υδραυλικών συστημάτων και ο ένας του κινητήρας βγήκε εκτός ελέγχου. Τελικά το πλήρωμα κατάφερε να προσγειώσει με ασφάλεια το αεροσκάφος αλλά από εκείνη την ημέρα καθιερώθηκαν κάποιοι κανόνες ασφαλείας για πτήσεις σε επικίνδυνες περιοχές. Βλέπετε το εν λόγω αεροσκάφος καλύτερα στην ακόλουθη φωτογραφία.

Πηγή: Wikipedia.org
Πηγή: Wikipedia.org

Ένα από αυτά τα μέτρα ήταν και η προσγείωση με τεχνική corkscrew για τη μείωση της έκθεσης του αεροσκάφους σε κίνδυνο αντιαεροπορικών πυρών. Η τεχνική αυτή είναι αρκετά απαιτητική σε ικανότητες των χειριστών καθώς είναι ένας γρήγορος ελιγμός που αφήνει μικρά περιθώρια σε λάθη. Η σπειροειδής κάθοδος για προσγείωση ξεκινάει σε αρκετά μεγάλο ύψος, μεγαλύτερο από το βεληνεκές των περισσοτέρων αντιαεροπορικών όπλων. Για την ακρίβεια, η διαδικασία συνήθως ξεκινάει στα 18000-20000 πόδια (δηλαδή 5.5-6.1 χιλιόμετρα) από την επιφάνεια της θάλασσας.

Πηγή: MyClimbRate.com
Πηγή: MyClimbRate.com

Όπως φαίνεται και από τη παραπάνω αναπαράσταση, η διαδικασία ξεκινάει από μεγάλο ύψος όταν το αεροσκάφος βρίσκεται σχεδόν ακριβώς από επάνω από το διάδρομο προσγείωσης. Καθώς σίγουρα θα θέλετε να δείτε πως είναι στη πράξη μία τέτοια τακτική προσγείωσης για εμπόλεμες ζώνες, μπορείτε να δείτε το ακόλουθο βίντεο που είναι μέσα από ένα μεταγωγικό αεροσκάφος που προσγειώνονταν στη Βαγδάτη, στο Ιράκ το 2009. Παρατηρήστε πως μέσα σε λιγότερο από δύο λεπτά είχε προσγειωθεί.

Μεγαλύτερα αεροσκάφη που δε έχουν τη δυνατότητα να κάνουν με ασφάλεια τόσο χαμηλές στροφές, κατεβαίνουν όσο χαμηλότερα γίνεται με σπειροειδή πορεία (corkscrew) και στη συνέχεια κάνουν μία «βουτιά» (dive) ενώ το αεροσκάφος βρίσκεται σε ευθεία με τον διάδρομο προσγείωσης. Με αυτό το τρόπο μειώνουν το χρόνο έκθεσης τους σε χαμηλό ύψος με μικρή ταχύτητα. Ένα τέτοιο παράδειγμα μπορείτε να δείτε στο επόμενο βίντεο με ένα Lockheed C-130K Hercules της Βασιλικής Πολεμικής Αεροπορίας της Νέας Ζηλανδίας που κάνει επίδειξη της τεχνικής. Δυστυχώς, το βίντεο ξεκινάει μετά τη κάθοδο του αεροσκάφους με corkscrew, συγκεκριμένα ξεκινάει από το σημείο όπου το αεροσκάφος βγαίνει από τη τελευταία στροφή του corkscrew και κάνει τη «βουτιά», ή dive στα Αγγλικά, για προσγείωση.

Χάρη σε αυτές τις τακτικές προσέγγισης τα αεροσκάφη μπορούν να προσγειώνονται με πολύ μεγαλύτερη ασφάλεια σε εμπόλεμες ζώνες. Η μέθοδος προσγείωσης corkscrew έχει αποδείξει την αξία της εδώ και δεκαετίες και, μέχρι και σήμερα, δεν έχει βρεθεί κάποια πιο αποτελεσματική τακτική για τέτοιες περιπτώσεις.

6 thoughts on “Αεροναυτιλία: Προσγείωση Corkscrew

  1. Γεια σας η ερωτηση μου δεν αφορα καθολου το θεμα απο το παραπανο αρθρο οπως θα δειτε.Στην ιστοσελιδα σας αναλυεται διαφορα στρατιωτηκα θεματα και θελω να ρωτησω αν ειναι δυνατων να κανετε ενα αρθρο με θεμα το ελικοπτερο η να δοσετε την απαντηση κατω απο το σχολιο πιο συγκεκριμενα να αναφερεται πως λειτουργει ο κινητηρας τι ρυθμισης γινονται στον ελικα οταν το ελικοπτερο πετα προς τα πανω,κατω, μπροστα και πισω

      • Ευχαριστω που απαντησατε στην ερωτηση μου ειναι πολυ σημαντικο για μενα επειδη θελω να ασχοληθω επαγγελματικα σε αυτον τον τομεα. Εχω ακομη μια απορια για να γηνει καποιος πιλοτος πολιτικης αεροποριας μπορει μονο να περαση απο τη σχολη ικαρων ; δεν υπαρχει καποις αλλος τροπος δηλαδη η πολιτικη αεροπορια δεν εχει δικια της σχολη; επειδη εχω ψαξη και δεν βρηκα κατι αν υπαρχει μια τετια σχολη πια ειναι η βαση(μορια) της και πως λεγετε

      • Αγαπητέ φίλε,

        Για την Πολεμική Αεροπορία η μόνη οδός είναι η Σχολή Ικάρων. Για τη πολιτική αεροπορία μπορείτε να παρακολουθήσετε μαθήματα σε ιδιωτικές σχολές. Στην Ελλάδα η πιο παλιά ιδιωτική εταιρία είναι η Global Aviation SA. Μία αναζήτηση στο διαδίκτυο δείχνει επίσης τις εταιρίες Aeroservices και Superior-Air. Δε γνωρίζουμε την ακριβή διαδικασία για την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας αλλά σίγουρα οι παραπάνω εταιρίες το γνωρίζουν.

      • Την ιστοσελιδα που μου προτεινατε απαντησε της περισσοτερες ερωτησεις μου αλλα η ερωτησει για το πως λειτουργει ο κινητηρας του ελικοπτερου δεν απαντηθηκε μπορειτε να την απαντησετε;

      • Αγαπητέ φίλε,

        Σας απαντήσαμε. Ωστόσο η ερώτηση ήταν εκτός θέματος. Μπορείτε να δείτε μία εισαγωγή στο θέμα του χειρισμού ελικοπτέρου και από το παρακάτω εκπαιδευτικό βίντεο.

Γράψτε τα σχόλια σας εδώ...

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s