Αεροναυτιλία: Σύστημα FLIR

Ένας αναγνώστης μας επανειλημμένα μας είχε ζητήσει να κάνουμε ένα άρθρο που θα περιγράφει τι είναι και πως λειτουργεί το σύστημα FLIR στα σύγχρονα μαχητικά αεροσκάφη. Αυτό θα κάνουμε σε αυτό το άρθρο. Προσοχή, συστήματα FLIR υπάρχουν διαθέσιμα για αμέτρητες εφαρμογές, εμείς εδώ θα συγκεντρωθούμε στα συστήματα FLIR που προορίζονται για αεροναυτιλία και πιο συγκεκριμένα, για τα General Dynamics F-16C/D Fighting Falcon Block 50/52+ της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας.

Πηγή: Wikipedia.org
Πηγή: Wikipedia.org

Ας ξεκινήσουμε από τα πολύ βασικά, τι σημαίνει FLIR; Τα αρχικά FLIR είναι από τις Αγγλικές λέξεις Forward Looking Infrared, δηλαδή, με εμπρόσθια κατεύθυνση υπέρυθρες. Ο λόγος που ονομάστηκαν «forward looking» (με εμπρόσθια κατεύθυνση) ήταν για να ξεχωρίζουν από τα συστήματα εντοπισμού υπερύθρων κάθετης σάρωσης που είναι γνωστά ως «push broom». Από το όνομα τους είναι προφανές ότι έχουν να κάνουν κάτι με το υπέρυθρο εύρος συχνοτήτων του ηλεκτρομαγνητικού φάσματος.

Πηγή: ToVima.gr
Πηγή: ToVima.gr

Όπως φαίνεται από τη παραπάνω εικόνα, το φάσμα των υπέρυθρων ακτίνων δεν είναι ορατό στο ανθρώπινο μάτι και καλύπτει τη περιοχή με μήκη κύματος από 0.7μm μέχρι 100μm. Πέρα του ότι δεν είναι ορατό από το ανθρώπινο μάτι, δεν είναι επίσης ικανό να διαπεράσει στερεά αντικείμενα και επίσης επηρεάζεται από την υγρασία. Μέχρι το 1956 λίγοι είχαν ασχοληθεί με τα πλεονεκτήματα και πιθανές εφαρμογές αυτού του εύρους συχνοτήτων αλλά αυτό το άλλαξε η εταιρία Texas Instruments. Στην έρευνα της για πρακτική χρήση της ακτινοβολίας IR (InfraRed, δηλαδή υπέρυθρη) έκανε τεράστια πρόοδο και το 1963 κατασκεύασε και τη πρώτη στην ιστορία κάμερα FLIR της οποίας η μαζική παραγωγή ξεκίνησε το 1966 και με τον καιρό φτάσαμε στα πολύπλοκα συστήματα παρατήρησης FLIR που έχουμε σήμερα.

Πηγή: VRSimulations.com
Πηγή: VRSimulations.com

Το τεράστιο τακτικό πλεονέκτημα των συστημάτων FLIR είναι η εκμετάλλευση του υπέρυθρου φάσματος και για την ακρίβεια του γεγονότος ότι η θερμότητα, ανάμεσα σε άλλα, εκπέμπει και αντίστοιχης έντασης υπέρυθρη ακτινοβολία. Οπότε, όσο πιο θερμό είναι ένα σώμα τόσο μεγαλύτερη εκπομπή υπέρυθρης ακτινοβολίας έχει. Παίρνοντας αυτές τις μετρήσεις και με χρήση λογισμικού επεξεργασίας, μπορεί να ανακατασκευαστεί μία εικόνα καθαρά με βάση την εκπομπή θερμότητας και πιο συγκεκριμένα μέσω των μετρήσεων της υπέρυθρης ακτινοβολίας. Βλέπετε πως μπορεί να μοιάζει μία τέτοια αναπαράσταση στην επόμενη εικόνα όπου τα πιο σκούρα σημεία εκπέμπουν λιγότερη υπέρυθρη ακτινοβολία (μικρότερη εκπομπή θερμότητας) και τα πιο ανοιχτόχρωμα εκπέμπουν μεγαλύτερα επίπεδα υπέρυθρης ακτινοβολίας (μεγαλύτερη εκπομπή θερμότητας). Προσοχή, η αντίθεση μαύρου και άσπρου για την αναπαράσταση της θερμότητας είναι κάτι που ρυθμίζεται σχεδόν σε όλες τις κάμερες FLIR οπότε σε κάποιες εικόνες ίσως το μαύρο να αναπαριστά την υψηλότερη θερμότητα ενώ σε άλλες να είναι το αντίθετο.

Πηγή: XoomClips.com
Πηγή: XoomClips.com

Από τακτικής πλευράς τώρα, τα συστήματα παρατήρησης με τεχνολογία FLIR προσφέρουν κάποια σημαντικά πλεονεκτήματα. Αρχικά, σε αντίθεση με τα συστήματα Σόναρ (ηχοσημαντήρες) και τα ραντάρ, δε βασίζονται στην αντανάκλαση ενός σήματος αλλά μόνο στη μέτρηση του σήματος που εκπέμπει ο στόχος. Με αυτό το τρόπο είναι τελείως αόρατα στο στόχο καθώς δε στέλνουν κάποια εκπομπή προς αυτόν.

Πηγή: Military.com
Πηγή: Military.com

Δεύτερον, η απόκρυψη εκπομπών υπέρυθρης ακτινοβολίας είναι αρκετά δύσκολή στις περισσότερες περιπτώσεις. Ένα παράδειγμα τεχνικής απόκρυψης για ανθρώπους που βλέπουμε συχνά τα τελευταία χρόνια είναι με χρήση κουβέρτας επιβίωσης η οποία περιορίζει την εκπομπή IR ακτινοβολίας. Αν θέλετε να μάθετε περισσότερα για αυτό μπορείτε να διαβάσετε στο άρθρο μας «Κουβέρτα Επιβίωσης». Σε γενικές γραμμές όμως, η απόκρυψη από το φάσμα συχνοτήτων IR είναι πολύ πιο δύσκολη απ’ότι στο ορατό φάσμα. Ένα ακόμα παράδειγμα τεχνολογίας Anti-IR είναι το δίχτυ παραλλαγής της επόμενης φωτογραφίας. Είναι κατασκευασμένο από υλικό που δεν επιτρέπει τη διαρροή υπέρυθρης ακτινοβολίας από το εσωτερικό του και έτσι μειώνει το υπέρυθρο ίχνος του οχήματος που αποκρύπτει.

Πηγή: RakshaSupreme.com
Πηγή: RakshaSupreme.com

Ίσως το πιο σημαντικό τακτικό πλεονέκτημα της τεχνολογίας FLIR είναι ότι συστήματα παρατήρησης FLIR δε βασίζονται στο ορατό ηλεκτρομαγνητικό φάσμα και δεν επηρεάζονται από φαινόμενα που περιορίζουν το ορατό ηλεκτρομαγνητικό φάσμα όπως ομίχλη, καπνός ή συνθήκες χαμηλού φωτισμού. Βλέπετε ένα τέτοιο παράδειγμα στην επόμενη φωτογραφία που δείχνει πως φαίνεται ένα αεροπλανοφόρο τη νύχτα αριστερά και την ημέρα δεξιά μέσα από μία κάμερα παρατήρησης τεχνολογίας FLIR. Όπως θα περιμέναμε, δεν υπάρχει καμία απολύτως διαφορά.

Πηγή: ComprehensiveInformation.wordpress.com
Πηγή: ComprehensiveInformation.wordpress.com

Από την άλλη πλευρά, ένα μειονέκτημα των FLIR είναι ότι καθώς βασίζονται στην υπέρυθρη ακτινοβολία δε λειτουργούν αξιόπιστα όταν υπάρχει βροχή καθώς οι σταγόνες τις βροχής απορροφούν την υπέρυθρη ακτινοβολία.

Για τα αεροσκάφη General Dynamics F-16C/D Fighting Falcon έχει αναπτυχθεί ένα σύστημα το οποίο μπορεί να τοποθετηθεί στο αεροσκάφος προσφέροντας του δυνατότητες χρήσης FLIR συστημάτων τόσο για πλοήγηση όσο και για σκόπευση. Είναι το ευρέος γνωστό σύστημα LANTIRN (Low Altitude Navigation and Targeting Infrared for Night, δηλαδή, Χαμηλού Υψόμετρου Σύστημα Σκόπευσης και Πλοήγησης Νυκτός). Το σύστημα LANTIRN είχε ξεκινήσει ως ερευνητικό πρόγραμμα της Lockheed Martin (τότε ονομάζονταν Martin Marietta) το Σεπτέμβριο του 1980 και η πρώτη επιτυχημένη δοκιμή του συστήματος ήταν έξι χρόνια αργότερα, το Νοέμβριο του 1986. Για σχεδόν πέντε χρόνια οι ΗΠΑ χρησιμοποιούσαν αυτή τη τεχνολογία για νυκτερινές εναέριες επιδρομές ακριβείας μυστικά. Τελικά, από τη δεκαετία του 1990 άρχισαν να εξάγουν τη τεχνολογία αυτή. Στην Ελλάδα, η Πολεμική Αεροπορία ξεκίνησε να λαμβάνει τα πρώτα F-16 Block 50 με σύστημα LANTIRN τον Ιούλιο του 1997.

Πηγή: ModernGhana.com
Πηγή: ModernGhana.com

Παρότι το σύστημα LANTIRN είναι ένα εξωτερικό σύστημα που προσαρμόζεται στα αεροπλάνα τύπου F-16, κάποια άλλα αεροσκάφη έχουν ενσωματωμένα συστήματα παρατήρησης, πλοήγησης και σκόπευσης με τεχνολογία FLIR. Ίσως το πιο γνωστό τέτοιο αεροσκάφος ήταν το μονοθέσιο Lockheed F-117 Nighthawk στο οποίο πολλοί αναφέρονται ως «στελθ». Το αεροσκάφος αυτό ήταν από τα πιο μυστικά εναέρια μέσα των ΗΠΑ και παρότι εκτελούσε βομβαρδιστικές αποστολές από το 1981, ο κόσμος άκουσε για πρώτη φορά το όνομα του το 1991 και μέχρι σήμερα υπάρχει μόνο μία γνωστή κατάρριψη, αυτή από το πόλεμο της Γιουγκοσλαβίας η οποία έγινε στις 27 Μαρτίου του 1999. Στην εξωτερική πλευρά του, ακριβώς μπροστά από το πιλοτήριο, υπάρχει ένα υψηλής τεχνολογίας σύστημα FLIR. Το βλέπετε καλύτερα στην επόμενη φωτογραφία.

Πηγή: KensAviation.com
Πηγή: KensAviation.com

Αν επισκεφθείτε ποτέ το Μουσείο Αεροναυτιλίας του Βελιγραδίου στη Σερβία μπορείτε να δείτε από κοντά τα συντρίμμια του F-117 που είχε καταρριφθεί το 1999 όπου ανάμεσα τους υπάρχει και το σύστημα FLIR που είδατε στη παραπάνω φωτογραφία. Παρακάτω μπορείτε να δείτε την οθόνη HUD που είχε στο πιλοτήριο και πίσω της το σύστημα FLIR όπως αυτά εκτίθενται στο Μουσείο Αεροναυτιλίας του Βελιγραδίου στη Σερβία.

Πηγή: Προσωπικό αρχείο
Πηγή: Προσωπικό αρχείο

Πίσω στα αεροσκάφη F-16 τώρα. Το σύστημα LANTIRN αποτελείται από δύο ανεξάρτητα ατρακτίδια τα οποία προσαρμόζονται στο αεροσκάφος. Το ένα ατρακτίδιο έχει λειτουργίες πλοήγησης και το άλλο λειτουργίες σκόπευσης. Βλέπετε αριστερά στη παρακάτω εικόνα το ατρακτίδιο πλοήγησης (navigation pod) και δεξιά το ατρακτίδιο σκόπευσης (targeting pod).

Πηγή: AusAirPower.net
Πηγή: AusAirPower.net

Όπως διαβάζετε, το ατρακτίδιο πλοήγησης έχει σύστημα μέτρησης καιρικών συνθηκών, σύστημα παρατήρησης εδάφους FLIR με αναλογία ένα προς ένα και τέλος, ραντάρ TF για το οποίο μπορείτε να μάθετε περισσότερα στο άρθρο μας «Αεροναυτιλία: Σύστημα TF». Από την άλλη πλευρά, το ατρακτίδιο σκόπευσης έχει σύστημα παρατήρησης FLIR με δυνατότητα πολλαπλών πεδίων παρατήρησης, αυτόματη ακολούθηση στόχου, σύστημα σκόπευσης και αποστασιόμετρο με λέιζερ, και τέλος, αυτόματη επικοινωνία με τους πυραύλους Maverick. Τα δύο αυτά ατρακτίδια αποτελούν το σύστημα LANTIRN αν και πωλούνται και ανεξάρτητα με κόστος $1.38 εκατομμύρια για κάθε ατρακτίδιο πλοήγησης και $3.6 εκατομμύρια για κάθε ατρακτίδιο σκόπευσης. Στη παρακάτω φωτογραφία τα βλέπετε σε ένα F-16CJ της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας με προσαρμοσμένα το ατρακτίδιο πλοήγησης AN/AAQ-13 και το ατρακτίδιο σκόπευσης AN/AAQ-14 που αποτελούν το σύστημα LANTIRN.

Πηγή: LMTAS
Πηγή: LMTAS

Συχνά θα ακούσετε ανθρώπους που ασχολούνται με το χώρο των πολεμικών αεροσκαφών να αναφέρονται στα hardpoints (τα σημεία προσάρτησης ατρακτιδίων) για αυτά τα δύο ατρακτίδια και ως Νο.5. Ο λόγος είναι ότι έτσι είναι αριθμημένα σε όλα τα αεροσκάφη τύπου F-16. Συγκεκριμένα, είναι το 5 RIGHT και 5 LEFT για δεξιά και αριστερά αντίστοιχα. Ωστόσο, για συντομία τις περισσότερες φορές αναγράφονται απλώς ως 5R και 5L.

Πηγή: LANTIRN, AN/AAQ-13 Nacelle de navigation, Guide d’utilisation F-16C/D Block 50/52
Πηγή: LANTIRN, AN/AAQ-13 Nacelle de navigation, Guide d’utilisation F-16C/D Block 50/52

Η εικόνα από τα συστήματα FLIR μπορεί να προβάλετε είτε σε μία από τις οθόνες MFD (Multi-Function Display, Οθόνη Πολλαπλών Λειτουργιών) είτε στην οθόνη HUD. Βλέπετε στη συνέχεια πως φαίνεται η αναπαράσταση της FLIR όταν έχει ρυθμιστεί να εμφανίζεται σε μία από τις οθόνες MFD του πιλοτηρίου και θα δούμε σε λίγο περισσότερες λεπτομέρειες επ’αυτού.

Πηγή: Forums.Eagle.ru
Πηγή: Forums.Eagle.ru

Και στη συνέχεια βλέπετε πως φαίνεται αν προβάλλεται στην οθόνη HUD όπου και αυτό θα το δούμε σε μεγαλύτερο βάθος στη συνέχεια.

Πηγή: F-16.net
Πηγή: F-16.net

Τα συστήματα που επιτρέπουν τη προβολή στην οθόνη HUD έχουν το πλεονέκτημα ότι δίνουν στο πιλότο την εικόνα του τι ακριβώς υπάρχει μπροστά του καθώς ευθυγραμμίζονται με το πραγματικό οπτικό πεδίο που φαίνεται από την οθόνη HUD. Αν δούμε τώρα το κεντρικό μενού από μία οθόνη MFD σε ένα αεροσκάφος F-16 θα δούμε κάτι σαν αυτό που βλέπετε στη παρακάτω εικόνα. Πατώντας το κουμπί που βρίσκεται δίπλα από την επιλογή FLIR (δείτε το κόκκινο πλαίσιο) μπορούμε να μπούμε στη σελίδα λειτουργιών του συστήματος FLIR.

Πηγή: Falcon4.wdfiles.com (επεξεργασμένη)
Πηγή: Falcon4.wdfiles.com (επεξεργασμένη)

Αν πατήσουμε αυτό το κουμπί όταν το σύστημα FLIR είναι απενεργοποιημένο, τότε η οθόνη που θα εμφανιστεί στην οθόνη MFD θα είναι αυτή που βλέπετε παρακάτω.

Πηγή: Falcon4.wdfiles.com
Πηγή: Falcon4.wdfiles.com

Αυτό που γράφει είναι «FLIR off» δείχνοντας μας ότι είναι απενεργοποιημένη ενώ στο κάτω μέρος έχει τις επιλογές του βασικού μενού των MFD. Εν συντομία αυτά που γράφει είναι:

  • SWAP: Αλλαγή σε άλλη σελίδα του μενού της MFD
  • FLIR: Επιλεγμένη σελίδα
  • RWR: Εμφάνιση του Radar Warning Receiver
  • FCR: Ραντάρ ελέγχου όπλων
  • DCLT: Μείωση πληροφοριών στην οθόνη

Προκειμένου να υπάρχει παροχή ρεύματος στα δύο αυτά ατρακτίδια, ο πιλότος πρέπει να ενεργοποιήσει τη παροχή ρεύματος από τον πίνακα SNSR PWR (Sensor Power, δηλαδή, παροχή ενέργειας σε αισθητήρες) ο οποίος βρίσκεται στη δεξιά πλευρά, εκεί όπου βλέπετε το κόκκινο πλαίσιο για τα αεροσκάφη General Dynamics F-16C/D Fighting Falcon Block 50/52+ της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας.

Πηγή: Dag Eidet, AirLiners.net (επεξεργασμένη)
Πηγή: Dag Eidet, AirLiners.net (επεξεργασμένη)

Αν δούμε το σχετικό εγχειρίδιο της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας θα έχουμε μία καλύτερη εικόνα. Τα σημεία προσάρτησης ατρακτιδίων που είδαμε παραπάνω ονομάζονται hardpoints όπως ήδη αναφέραμε. Έτσι, βλέπετε στη παρακάτω εικόνα ότι από αριστερά προς τα δεξιά έχουμε LEFT HDPT και RIGHT HDPT τα οποία παρέχουν ενέργεια στο αριστερό και το δεξί hardpoint αντίστοιχα όταν δε βρίσκονται στη θέση OFF. Δίπλα τους υπάρχουν δύο ακόμα διακόπτες που όμως δεν μας ενδιαφέρουν για αυτό το άρθρο.

Πηγή: Flight Manual HAF Series Aircraft F-16C/D Blocks 50 and 52+, Lockheed Martin Corp.
Πηγή: Flight Manual HAF Series Aircraft F-16C/D Blocks 50 and 52+, Lockheed Martin Corp.

Εφόσον το αεροπλάνο έχει τέτοια δυνατότητα, σε αυτό το στάδιο ο χειριστής μπορεί να εμφανίσει την εικόνα που παράγει το σύστημα πλοήγησης FLIR στην οθόνη HUD, πάνω από όλα τα ήδη υπάρχοντα σύμβολα. Η εικόνα θα είναι πλήρως ευθυγραμμισμένη με το πραγματικό οπτικό πεδίο του πιλότου προσφέροντας του μία καλή οπτική εικόνα. Αυτό γίνεται διότι η κάμερα FLIR λαμβάνει εικόνα σε αντίστοιχη ευθεία με το πιλοτήριο και τώρα θα είναι πιο κατανοητό γιατί ονομάζεται forward looking όπως αναφέραμε στην εισαγωγή.

Πηγή: Falcon4.wikidot.com
Πηγή: Falcon4.wikidot.com

Παρακάτω, βλέπετε αριστερά μία τρισδιάστατη αναπαράσταση του τι εικόνα μπορεί να έχει στην οθόνη HUD ο πιλότος και δεξιά το πως η σελίδα FLIR της οθόνης MFD περιέχει πλέον κάποιες νέες πληροφορίες.

Πηγή: Falcon4.wikidot.com (επεξεργασμένη)
Πηγή: Falcon4.wikidot.com (επεξεργασμένη)

Ασφαλώς, το κάτω μέρος της σελίδας έχει τις βασικές επιλογές που ήδη περιγράψαμε αλλά όλα τα άλλα έχουν αλλάξει. Ουσιαστικά, έχουμε τέσσερις επιλογές, δύο σε κάθε πλευρά και στο κέντρο της οθόνης υπάρχουν δύο τιμές. Οι διαθέσιμες επιλογές είναι οι ακόλουθες.

  • Dec Fov
    Decrement Field of View, δηλαδή μείωση της εστίασης
  • Dec Pitch
    Decrement Pitch, δηλαδή, μείωση της κλίσης της κάμερας
  • Exp Fov
    Expand Field of View, δηλαδή μεγέθυνση της εστίασης
  • Inc Pitch
    Increment Pitch, δηλαδή, αύξηση της κλίσης της κάμερας

Στο κέντρο υπάρχουν οι τιμές που έχει η κάμερα του συστήματος πλοήγησης FLIR αυτή τη στιγμή. Σε αυτό το παράδειγμα έχει εστίαση 19.5 και κλίση -5 μοίρες. Η παρακάτω τρισδιάστατη αναπαράσταση δίνει μία καλή εικόνα το πως η κλίση μπορεί να αλλάξει με αυτές τις επιλογές.

Πηγή: Falcon4.wikidot.com
Πηγή: Falcon4.wikidot.com

Στο άρθρο μας «Αεροναυτιλία: Σύστημα TF» είχαμε περιγράψει πως λειτουργεί το σύστημα TF και πως διαβάζουμε τις ενδείξεις των οργάνων. Ωστόσο, αν το αεροσκάφος είναι εξοπλισμένο με σύστημα πλοήγησης FLIR τότε όταν επιλέξουμε τη σελίδα TFR από το κύριο μενού μίας οθόνης MFD, τότε αντί για το παραδοσιακό E-Scope θα έχουμε μία αναπαράσταση του εδάφους όπως την λαμβάνει το ατρακτίδιο μέσω της κάμερας FLIR.

Πηγή: LANTIRN, AN/AAQ-13 Navigation Pod, Operations Guide for F-16C/D Block 50/52
Πηγή: LANTIRN, AN/AAQ-13 Navigation Pod, Operations Guide for F-16C/D Block 50/52

Όπως βλέπετε το μόνο που διαφέρει από όσα είχαμε περιγράψει στο άρθρο «Αεροναυτιλία: Σύστημα TF» είναι ότι αντί του γραφήματος E-Scope έχουμε εικόνα όπως αυτή λαμβάνεται από το ατρακτίδιο πλοήγησης με χρήση τεχνολογίας FLIR. Βέβαια, παραπάνω αναφέραμε ότι στο σύστημα LANTIRN περιλαμβάνονται δύο ατρακτίδια, είδαμε επιφανειακά το ατρακτίδιο πλοήγησης και πάμε να δούμε λίγο και το ατρακτίδιο σκόπευσης το οποίο χρησιμοποιεί τόσο τεχνολογία λέιζερ όσο και FLIR.

Πηγή: LockheedMartin.com
Πηγή: LockheedMartin.com

Ήδη περιγράψαμε πως ο πιλότος δίνει ενέργεια στο ατρακτίδιο μέσω του διακόπτη του πίνακα SNSR PWR ανάλογα με το που έχει τοποθετηθεί το ατρακτίδιο σκόπευσης. Αν από το βασικό μενού μίας οθόνης MFD (αριστερή εικόνα) ο πιλότος επιλέξει τη σελίδα TGP (Targeting Pod, δηλαδή ατρακτίδιο σκόπευσης) όταν δεν έχει ενεργοποιηθεί η παροχή ενέργειας στο ατρακτίδιο, θα δει το παρακάτω αποτέλεσμα (δεξιά εικόνα).

Πηγή: LANTIRN, AN/AAQ -14 Targeting Pod , Operations Guide for F-16C/D Block 50/52
Πηγή: LANTIRN, AN/AAQ -14 Targeting Pod , Operations Guide for F-16C/D Block 50/52

Από τη στιγμή που ο πιλότος δώσει ενέργεια στο ατρακτίδιο χρειάζεται από 7 μέχρι 15 λεπτά για να μπει σε λειτουργία καθώς χρειάζεται να κάνει ρύθμιση της θερμοκρασίας των αισθητήρων του. Σε αυτό το στάδιο οι πληροφορίες της σελίδας TGP θα αλλάξουν αναγράφοντας στο κέντρο «NOT TIMED OUT» που δείχνει ότι υπάρχει επικοινωνία με το ατρακτίδιο αλλά όχι κάτι για να εμφανιστεί. Μετά την έναρξη της λειτουργίας του ατρακτιδίου σκόπευσης, οι πληροφορίες της σελίδας TGP είναι αρκετά περισσότερες και τις βλέπετε εν συντομία στη παρακάτω επεξηγηματική εικόνα.

Πηγή: LANTIRN, AN/AAQ -14 Targeting Pod , Operations Guide for F-16C/D Block 50/52
Πηγή: LANTIRN, AN/AAQ -14 Targeting Pod , Operations Guide for F-16C/D Block 50/52

Το σύστημα σκόπευσης TGP είναι αρκετά πολύπλοκο για να το περιγράψουμε σε ένα εισαγωγικό άρθρο όπως αυτό αλλά με τις παραπάνω πληροφορίες κάνουμε μία σύντομη εισαγωγή την οποία θα ακολουθήσει ανεξάρτητο άρθρο στο μέλλον. Βλέπετε μία ακόμα αναπαράσταση της σελίδας TGP όταν λειτουργεί κανονικά για σκόπευση όπλων στη συνέχεια.

Πηγή: forums.penny-arcade.com
Πηγή: forums.penny-arcade.com

Φυσικά, όπως αναφέραμε στην εισαγωγή αυτού του άρθρου, τα συστήματα τεχνολογίας FLIR χρησιμοποιούνται σε δεκάδες χρήσεις πέραν αυτών που περιγράψαμε. Για παράδειγμα, βλέπετε παρακάτω ένα βίντεο της Υπηρεσίας Εναερίων Μέσων Ελληνικής Αστυνομίας (ΥΕΜΕΑ) από τη περιοχή των Εξαρχείων στην Αθήνα από τις 6 Δεκεμβρίου του 2014.

Όπως βλέπετε γίνεται χρήση συστήματος εναέριας παρακολούθησης από ελικόπτερο που έχει δυνατότητα λήψης τόσο του ορατού φάσματος όσο και του υπέρυθρου με μεγάλες επιλογές μεγέθυνσης και εστίασης. Ένα μοναδικό εργαλείο για εναέριες παρακολουθήσεις. Προφανώς τα σύμβολα διαφέρουν αλλά είναι αρκετά απλά (ημερομηνία, ώρα, τύπος αισθητήρα, γωνία λήψης, κτλ.) ακόμα και χωρίς πρόσβαση στο επίσημο εγχειρίδιο του κατασκευαστή. Πιθανότητα είναι ένα σύστημα της εταιρίας WESCAM και συγκεκριμένα της οικογενείας εναέριων συστημάτων παρακολούθησης MX.

Πηγή: Ελληνική Αστυνομία
Πηγή: Ελληνική Αστυνομία

Η τεχνολογία FLIR υπάρχει και σε φορητά μέσα είτε ως απλές διόπτρες και κυάλια παρατήρησης είτε ως προηγμένα μέσα σκόπευσης. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι η διόπτρα σκόπευσης FLIR T90 TaNS που βλέπετε παρακάτω και απευθύνεται τόσο σε επαγγελματίες στο χώρο της άμυνας και ασφάλειας όσο και σε κυνηγούς. Βέβαια, η τιμή της είναι κάπως απαγορευτική για τους περισσότερους πολίτες καθώς σήμερα είναι $11.000.

Πηγή: USThermalOptics.com
Πηγή: USThermalOptics.com

Κλείνοντας, σίγουρα η τεχνολογία FLIR έχει αλλάξει τον χώρο της αεροναυτιλίας τόσο ως βοηθητικό όργανο πλοήγησης και παρατήρησης όσο και ως μέσω σκόπευσης για βολές ακριβείας και δραστική μείωση των παράπλευρων απωλειών. Είναι μία εκπληκτική τεχνολογία που συνεχίζει να εξελίσσεται και έχει ακόμα πολλά να προσφέρει.

Πηγή: F-16.net
Πηγή: F-16.net

5 thoughts on “Αεροναυτιλία: Σύστημα FLIR

    • Αγαπητέ φίλε,

      FLIR είναι μία τεχνολογία αναπαράστασης εικόνας βάση της υπέρυθρης ακτινοβολίας.

      Στα αεροσκάφη που χρησιμοποιούν το σύστημα LANTIRN που περιγράψαμε, όπως τα F-16, ως FLIR θεωρείται οτιδήποτε προέρχεται από το ατρακτίδιο πλοήγησης (navigation pod). Οτιδήποτε προέρχεται από το ατρακτίδιο σκόπευσης (targeting pod), παρότι και αυτό χρησιμοποιεί και τεχνολογία FLIR, υπάρχει κάτω από τη σελίδα TGP.

      Τεχνικά, και τα δύο κάνουν χρήση τεχνολογίας FLIR αλλά έχουν διαχωριστεί με αυτό το τρόπο. Προσοχή όμως, αυτό έχει να κάνει αποκλειστικά με το σύστημα LANTIRN. Όπως δείξαμε στο τέλος της παραγράφου υπάρχουν πολλές άλλες εφαρμογές της τεχνολογίας FLIR. Το ότι το σύστημα LANTIRN τα χωρίζει σε FLIR (δεδομένα από το ατρακτίδιο πλοήγησης) και TGP (δεδομένα από το ατρακτίδιο σκόπευσης) είναι σχετικό με το LANTIRN, όχι με τη τεχνολογία FLIR.

      • Τότε γιατί στις οθόνες MFD έχει την επιλογή TGP;

      • Αγαπητέ φίλε,

        Στις οθόνες MFD έχει τόσο την επιλογή FLIR όσο και την επιλογή TGP. Έτσι ο χειριστής μπορεί να επιλέξει αν θέλει να κάνει σκόπευση με το ατρακτίδιο σκόπευσης μέσω της σελίδας TGP, πλοήγηση με τεχνολογία FLIR μέσω της σελίδας FLIR που χρησιμοποιεί το ατρακτίδιο πλοήγησης, ή και τα δύο (καθώς όπως βλέπεις στο πιλοτήριο υπάρχουν δύο οθόνες MFD).

Γράψτε τα σχόλια σας εδώ...

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s