Ασφάλειες στο πιστόλι 1911

Στο παρελθόν έχουμε γράψει κάποια πράγματα πέραν των βασικών που αφορούν τα πιστόλια 1911 (και γενικότερα τα τύπου 1911). Εδώ θα δούμε τι ασφάλειες έχει το πιστόλι αυτό που παραμένει σταθερά ένα από τα πιο δημοφιλή όπλα σήμερα. Προτού προχωρήσετε σας προτείνουμε να διαβάσετε, αν δεν το έχετε ήδη κάνει, τα άρθρα μας «Πιστόλι Αμερικής Μ1911 των 0.45», «Πως Λειτουργεί ο Εξολκέας;» και «Σωστή λαβή με πιστόλι τύπου 1911».

Πηγή: Dj-TheKiller, DeviantArt
Πηγή: Dj-TheKiller, DeviantArt

Ιστορικά τα πιστόλια 1911 έχουν το μοχλό πυρός και ασφαλείας μόνο στην αριστερή πλευρά αλλά σε πολλά νεώτερα μοντέλα βλέπουμε να υπάρχει και από τις δύο πλευρές ώστε να εξυπηρετεί εύκολα τόσο δεξιόχειρες όσο και αριστερόχειρες. Πέρα από αυτή την ασφάλεια, το 1911 διαθέτει και την ασφάλεια παλάμης που βρίσκεται στο πίσω μέρος της λαβής. Στην επόμενη φωτογραφία βλέπετε μέσα στα κόκκινο πλαίσια τις δύο ασφάλειες που διαθέτουν τα πιστόλια 1911.

Πηγή: Προσωπικό αρχείο
Πηγή: Προσωπικό αρχείο

Πάμε πρώτα στον μοχλό πυρός και ασφαλείας. Ο μοχλός αυτός όταν βρίσκεται στην κάτω θέση είναι απενεργοποιημένος και στην επάνω θέση ενεργοποιημένος. Κάτι πολύ ιδιαίτερο που έχει είναι πως όταν βρίσκεται στην επάνω θέση (δηλαδή με ενεργοποιημένη την ασφάλεια) εμποδίζει και το όπλισμα του πιστολιού διότι ο ολισθητήρας έχει σε εκείνο το σημείο μία εσοχή στην οποία μπαίνει το εξωτερικό μέρος του μοχλού.

Πηγή: Προσωπικό αρχείο
Πηγή: Προσωπικό αρχείο

Είτε είστε από αυτούς που προτιμούν ασφάλειες στα όπλα τους είτε από αυτούς που δεν τις προτιμούν, ένα είναι σίγουρο, αυτή είναι μία από τις πιο εργονομικές ασφάλειες που έχουν σχεδιαστεί μέχρι σήμερα και έχει υιοθετηθεί από εκατοντάδες διαφορετικά όπλα. Όπως είχαμε αναλύσει στο άρθρο μας «Σωστή λαβή με πιστόλι τύπου 1911» κυρίως λόγω αυτής της ασφάλειας τα πιστόλια 1911 απαιτούν κάποια εξοικείωση και ειδική τεχνική λαβής. Ωστόσο, το ότι κάθε χρόνο βγαίνει σταθερά, εδώ και 104 χρόνια, μέσα στα καλύτερα πιστόλια παγκοσμίως λέει πάρα πολλά.

Πηγή: WallpaperCave.com
Πηγή: WallpaperCave.com

Προτού δούμε τον εσωτερικό μηχανισμό του μοχλού πυρός και ασφαλείας, υπάρχει ακόμα ένα εξωτερικό εξάρτημα που είναι βασικό μέρος του. Όταν ενεργοποιούμε ή απενεργοποιούμε τον μοχλό πυρός και ασφαλείας νοιώθουμε ένα «κλικ» και αυτό συμβαίνει λόγω του εξαρτήματος που βλέπετε στην επόμενη φωτογραφία. Αυτό το εξάρτημα δεν είναι τίποτα παραπάνω από ένα έμβολο που πιέζεται με ένα ελατήριο. Με αυτό το τρόπο συγκρατεί τον μοχλό στην επάνω ή κάτω θέση χωρίς να μετακινείται.

Πηγή: MidwayUSA.com
Πηγή: MidwayUSA.com

Αυτό το έμβολο με το ελατήριο βρίσκεται μέσα σε μία υποδοχή που είναι μέρος του πλαισίου του όπλου και συγκρατείται στη θέση του αποκλειστικά από την αντίσταση που του δημιουργεί προς αυτό ο μοχλός πυρός και ασφαλείας. Δηλαδή, αν αφαιρέσουμε τον μοχλό πυρός και ασφαλείας τότε και αυτό το εξάρτημα απελευθερώνεται.

Πηγή: Gunblast.com
Πηγή: Gunblast.com

Γνωρίζοντας τα παραπάνω μπορούμε να μπούμε τώρα στο εσωτερικό του πιστολιού όπου θα γνωρίσουμε καλύτερα το μηχανισμό του μοχλού πυρός και ασφαλείας. Θα ξεκινήσουμε βλέποντας πως η σφύρα πυροδότησης (αριθμός 1 στη παρακάτω φωτογραφία) συγκρατείται στην οπλισμένη θέση. Ουσιαστικά, η σφύρα πιέζεται από ένα έλασμα που το βλέπετε στον αριθμό 2 στην παρακάτω φωτογραφία. Ο μόνος λόγος για τον οποίο δεν χτυπάει τον επικρουστήρα που βρίσκεται εμπρός της είναι γιατί την συγκρατεί σε αυτή την οπλισμένη θέση ο μοχλός πυροδότησης που τον βλέπετε με στον αριθμό 3.

Πηγή: 1911forum.com
Πηγή: 1911forum.com

Ο μηχανισμός της σκανδάλης στα πιστόλια 1911 δεν είναι τίποτα παραπάνω από ένα απλό μεταλλικό στοιχείο που πιέζει τη βάση από το μοχλό πυροδότησης (Αριθμός 3 στην παραπάνω φωτογραφία) ώστε να απελευθερώσει τη σφύρα. Αν δούμε το μηχανισμό της σκανδάλης όταν έχει αφαιρεθεί από το όπλο είναι το εξάρτημα που βλέπετε εδώ.

Πηγή: MidwayUSA.com
Πηγή: MidwayUSA.com

Μέχρι αυτό το σημείο θα πρέπει να είναι κατανοητό το πως λειτουργεί η σφύρα και η σκανδάλη στα πιστόλια 1911. Παρακάτω βλέπετε μία κινούμενη 3D εικόνα από όλα όσα έχουμε περιγράψει μέχρι αυτό το σημείο.

Πηγή: www.m1911.org
Πηγή: http://www.m1911.org

Πίσω στο θέμα μας, όσον αφορά τον μοχλό πυρός και ασφαλείας στα πιστόλια 1911 είναι ένας πολύ απλός μηχανισμός και γι’αυτό είναι και εξίσου αξιόπιστος. Όταν σηκώνουμε το μοχλό πυρός και ασφαλείας σπρώχνουμε προς τα επάνω μία μικρή μεταλλική ράβδο που μπαίνει ανάμεσα από το μοχλό πυροδότησης και τη σφύρα. Έτσι όσο και αν πιέζουμε τη σκανδάλη δεν υπάρχει χώρος για να μετακινηθεί ο μοχλός πυροδότησης και να απελευθερώσει τη σφύρα. Σχηματικά μπορείτε να δείτε που μπαίνει η ασφάλεια (μεταλλική ράβδος) όταν ενεργοποιείται από την παρακάτω εικόνα όπου η μεταλλική ράβδος από το μοχλό πυρός και ασφαλείας φαίνεται με κόκκινο χρώμα.

Πηγή: sightm1911.com
Πηγή: sightm1911.com

Πρακτικά τώρα, μπορείτε να δείτε στη συνέχεια πως είναι ένα πραγματικό πιστόλι 1911 όταν η ασφάλεια από το μοχλό πυρός και ασφαλείας είναι ενεργοποιημένη στην αριστερή φωτογραφία και αντίστοιχα, όταν είναι απενεργοποιημένη στη δεξιά φωτογραφία.

Πηγή: IndiansForGuns.com
Πηγή: IndiansForGuns.com

Η παραπάνω φωτογραφία μας δίνει και ένα καλό βήμα για να προχωρήσουμε στη δεύτερη ασφάλεια, αυτή της λαβής. Αυτή είναι η πιο απλή ασφάλεια του πιστολιού καθώς αποτελείται από μόνο ένα εξάρτημα που πιέζεται συνεχώς από το έλασμα της σφύρας. Βλέπετε το εξάρτημα αυτό μέσα στο κόκκινο πλαίσιο στην επόμενη φωτογραφία όπως φαίνεται εξωτερικά.

Πηγή: TorinoGT, alphacoders.com
Πηγή: TorinoGT, alphacoders.com

Αν αφαιρέσουμε από το πιστόλι αυτό το εξάρτημα τότε θα δούμε τον ιδιαίτερο σχεδιασμό του. Συγκεκριμένα, προσέξτε στη παρακάτω φωτογραφία ότι στο εσωτερικό του έχει ένα μεταλλικό στοιχείο που εξέχει αρκετά προς το εσωτερικό του πιστολιού, και για την ακρίβεια προς τη σκανδάλη.

Πηγή: MidwayUSA.com
Πηγή: MidwayUSA.com

Όταν δεν πιέζουμε με τη λαβή μας την ασφάλεια παλάμης, αυτό το μεταλλικό στοιχείο που εξέχει στη παραπάνω φωτογραφία βρίσκεται ακριβώς στο πίσω μέρος της σκανδάλης. Οπότε, αν η σκανδάλη πιεστεί βρίσκει επάνω σε αυτό και δεν έχει αρκετό χώρο για να σπρώξει το μοχλό πυροδότησης και να απελευθερώσει τη σφύρα όπως περιγράψαμε και νωρίτερα σε αυτό το άρθρο. Χάρη σε αυτή την ασφάλεια, αν δεν κρατάμε το όπλο δεν μπορούμε να πυροδοτήσουμε απλώς πιέζοντας τη σκανδάλη. Αυτή η ασφάλεια είχε προστεθεί για λόγους προστασίας από πιθανές πτώσεις και άλλα αντίστοιχα ατυχήματα. Όπως δείξαμε και παραπάνω, εδώ βλέπετε σε ένα πραγματικό 1911 πως φαίνεται με την εν λόγω ασφάλεια όταν είναι ενεργοποιημένη στην αριστερή φωτογραφία και απενεργοποιημένη στην δεξιά.

Πηγή: IndiasForGuns.com
Πηγή: IndiasForGuns.com

Παρότι υπάρχουν ελάχιστες γνωστές περιπτώσεις εμπλοκών χάρη στην ασφάλεια λαβής που μόλις περιγράψαμε, κάποιοι χειριστές πιστολιών 1911 προτιμούν να την απενεργοποιούν με διάφορες πατέντες. Η πιο γνωστή και απλή πατέντα είναι παρόμοια με αυτή που είχαμε αναφέρει στο άρθρο μας «Πατέντες Μάχης: Οπλισμένο Ούζι;» όπου έχει ένα παρόμοιο μηχανισμό. Βλέπετε στην επόμενη φωτογραφία πως το εφαρμόζουν κάποιοι στη πράξη.

Πηγή: GlockTalk.com
Πηγή: GlockTalk.com

Τεχνικά οι μόνες ορατές ασφάλειες είναι αυτές οι δύο, ο μοχλός πυρός και ασφαλείας και η ασφάλεια λαβής. Θα ήταν όμως τεράστια παράληψη μας να μην αναφέρουμε την τρίτη, εσωτερική ασφάλεια των πιστολιών 1911. Από το 1983 μέχρι και σήμερα, δηλαδή από τα Series 80 και έπειτα, η Colt βρήκε στα πιστόλια Glock ένα αδύνατο σημείο της. Ήταν μόλις μερικοί μήνες μετά τη κυκλοφορία του πρώτου Glock (είχε κυκλοφορήσει το 1982) και οι σχεδιαστές της Colt είδαν την έξυπνη ασφάλεια επικρουστήρα του Glock. Αν θέλετε να μάθετε περισσότερα για τις ασφάλειες των Glock μπορείτε να διαβάσετε το άρθρο μας «Ασφάλειες στο πιστόλι Glock».

Πηγή: vidmulia, GoodFon.su
Πηγή: vidmulia, GoodFon.su

Χάρη σε αυτό τον ανταγωνισμό, το 1983 που κυκλοφόρησε το πρώτο 1911 της Series 80 είδαμε μία νέα εσωτερική ασφάλεια επικρουστήρα που θυμίζει ελαφρώς αυτή των Αυστριακών πιστολιών Glock. Στον ολισθητήρα, στη βάση του επικρουστήρα υπάρχει ένα μικρό μεταλλικό έμβολο που με τη πίεση ελατηρίου κλείνει εμποδίζει τη μετακίνηση του επικρουστήρα. Για να γίνει καλύτερα κατανοητό αυτό, δείτε παρακάτω τον επικρουστήρα του πιστολιού 1911 (από το 1983, μοντέλα Series 80, και έπειτα) και παρατηρήστε τις καμπύλες που έχει μέσα στο σημείο που βλέπετε στο κόκκινο πλαίσιο.

Πηγή: MidwayUSA.com
Πηγή: MidwayUSA.com

Μέσα στον ολισθητήρα, στο κανάλι όπου βρίσκεται ο επικρουστήρας υπάρχει υπό τη πίεση ελατηρίου το έμβολο που βλέπετε στην επόμενη φωτογραφία.

Πηγή: MidwayUSA.com
Πηγή: MidwayUSA.com

Οπότε ο επικρουστήρας βρίσκεται κλειδωμένος ακόμα και αν τον χτυπήσει η σφύρα ή οτιδήποτε άλλο για όσο αυτό το μεταλλικό έμβολο δεν του επιτρέπει να κινηθεί. Ο μόνος τρόπος να μετακινηθεί αυτό το έμβολο ώστε να απελευθερώσει τον επικρουστήρα είναι πιέζοντας τη σκανδάλη η οποία με έναν απλό μηχανισμό που περιγράφεται στην επόμενη σχηματική αναπαράσταση θα πιέσει το έμβολο αυτό προς τα επάνω ελευθερώνοντας το κανάλι μέσα στο οποίο βρίσκεται ο επικρουστήρας το όπλου.

Πηγή: AR15.com
Πηγή: AR15.com

Ο τρόπος λειτουργίας της ασφάλειας επικρουστήρα είναι απλώς όπως βλέπετε παραπάνω. Καθώς η σκανδάλη πιέζεται προς τα πίσω ένα νέο εξάρτημα σπρώχνει το έμβολο προς τα επάνω και έτσι ο επικρουστήρας έχει αρκετό χώρο ώστε να μπορεί να κινηθεί άνετα. Μία λίγο πιο ξεκάθαρη σχηματική αναπαράσταση από τον ίδιο μηχανισμό μπορείτε να δείτε και εδώ. Συνολικά, από τα Colt Series 80 και έπειτα, δηλαδή μετά το 1983, προστέθηκαν τέσσερα νέα εξαρτήματα τα οποία είναι τα παρακάτω όπου στη παρένθεση είναι το χρώμα όπως το βλέπετε στο επόμενο σχέδιο.

  1. Μοχλός σκανδάλης (κίτρινο)
  2. Μοχλός ασφάλειας επικρουστήρα (μπλε)
  3. Έμβολο ασφάλειας επικρουστήρα (κόκκινο)
  4. Ελατήριο εμβόλου ασφάλειας επικρουστήρα

Πηγή: m1911.org
Πηγή: m1911.org

Και αντίστοιχα, στη πραγματικότητα αν αφαιρέσουμε το έμβολο με το ελατήριο του από τον ολισθητήρα θα είναι όπως ακριβώς το βλέπετε στην επόμενη φωτογραφία. Αξίζει σε αυτό το σημείο να αναφέρουμε επίσης ότι αρκετοί χειριστές όπλων 1911 είτε δεν αγοράζουν όπλα κατασκευασμένα με αυτή την ασφάλεια είτε την απενεργοποιούν καθώς θεωρούν ότι μπορεί να προκαλέσει εμπλοκές γιατί εισάγει ένα ευαίσθητο σε λάθη μηχανικό μέρος στο όπλο. Πολλές εταιρίες που κατασκευάζουν πιστόλια τύπου 1911, ιδίως οι πιο ακριβές, δεν έχουν αυτή την ασφάλεια πλέον για λόγους αξιοπιστίας αλλά η Colt συνεχίζει να την τοποθετεί. Σε μελλοντικό άρθρο θα δούμε πως την απενεργοποιούμε που είναι μία σχετικά εύκολη διαδικασία.

Πηγή: magunowner.blogspot.com
Πηγή: magunowner.blogspot.com

Όπως είδαμε σε αυτό το άρθρο παρότι έχουν περάσει 104 χρόνια από την αρχική εμφάνιση του κλασσικού πιστολιού 1911 δεν είναι τυχαία πάντα μέσα στα πιο αγαπημένα όπλα των επαγγελματιών αλλά και απλών πολιτών. Είναι ένα πιστόλι που διαθέτει δύο πολύ αξιόπιστες ασφάλειες αν και τα νεώτερα μοντέλα του, μετά το 1983, έχουν την αμφιλεγόμενη ασφάλεια επικρουστήρα. Ελπίζουμε το άρθρο αυτό να ήταν μία καλή εισαγωγή στο τρόπο λειτουργίας τους αν και υπάρχουν αρκετές λεπτομέρειες, ειδικά από τη πλευρά του οπλουργού, που μπορούν να βελτιώσουν ακόμα περισσότερο την αξιοπιστία τους. Λόγω της λεπτομέρειας που απαιτούν τέτοιες αναφορές θα τις αναρτήσουμε στο μέλλον σε ανεξάρτητα άρθρα.

Πηγή: fuckyeahfirearms.tumblr.com
Πηγή: fuckyeahfirearms.tumblr.com

3 thoughts on “Ασφάλειες στο πιστόλι 1911

  1. Εξαιρετική δουλειά ο συγκεκριμένος ιστότοπος και πολύ καλή η πληροφόρηση που προσφέρετε….

    Στο παρόν άρθρο να για το 1911 να ρωτήσω αν θα θέλατε να αναλύσετε γ δυο ακόμα μορφές «ασφαλειών»… Το πιστόλι 1911 δεν βάλει όταν ασκείται πίεση στην κάννη εξ επαφής (όπως και άλλα πιστόλια εν αντιθέση με τα περίστροφα) και επίσης όταν η σφύρα βρίσκεται σε θέση «ημιόπλισης».

    Σας ευχαριστώ για τον χρόνο σας και περιμένουμε κάθε νέα ανάρτηση σας με ανυπομονησία…

    • Αγαπητέ φίλε,

      Αρχικά, ευχαριστούμε πολύ για τα καλά σας λόγια.

      Όσον αφορά τη πίεση στη κάννη είναι κάτι που ισχύει σε όλα τα ημιαυτόματα πιστόλια καθώς ο ολισθητήρας κλειδώνει στη βάση της κάννης. Μετατόπιση του ολισθητήρα ή της κάννης είτε δημιουργεί κενό ανάμεσα στη θαλάμη και τον επικρουστήρα είτε πιέζει τον μηχανισμό της σκανδάλης. Έχετε δίκιο ότι δεν είναι δυνατό ένα ημιαυτόματο πιστόλι να βάλλει υπό αυτές τις συνθήκες αλλά αυτό δεν μπορούμε να το θεωρήσουμε ως ασφάλεια καθώς δεν είναι σχεδιασμένο ως ασφάλεια, είναι σχεδιαστικός περιορισμός. Συχνά αυτό διδάσκεται και σε μαθήματα αυτοάμυνας απέναντι σε όπλα αλλά θεωρούμε ότι δεν είναι μέρος αυτού του άρθρου.

      Όσον αφορά τη σφύρα στη θέση ημιόπλισης, έχετε δίκιο στο ότι είναι ένα ακόμα μέτρο ασφαλείας που έχουν κάποια 1911, κυρίως αυτά που υιοθετούν το αρχικό σχέδιο του Τζον Μπράουνινγκ. Ήταν παράλειψη από τη πλευρά μας αν και στη πράξη δε χρησιμοποιείται συχνά.

      Στο μέλλον θα αναρτήσουμε ένα άρθρο για τους τρόπους μεταφοράς πιστολιών τύπου 1911 και θα κάνουμε εκτενή αναφορά εκεί καθώς αυτό έχει να κάνει και με το πως μεταφέρουμε πάνω μας πιστόλια τύπου 1911 ανάλογα με τις απαιτήσεις των περιστάσεων. Κάτι εξίσου ενδιαφέρον σε αυτό τον τομέα στα 1911 είναι ότι είναι σχεδιασμένα να μεταφέρονται οπλισμένα ή ημιοπλισμένα καθώς σε αντίθεση με τα περισσότερα πιστόλια, δεν έχουν ελατήριο σφύρας αλλά ένα έλασμα που μπορεί να μείνει στην οπλισμένη θέση για τεράστιες χρονικές περιόδους χωρίς κάποια ουσιαστική φθορά.

      Ευχαριστούμε και πάλι για τα χρήσιμα σχόλια σας και στο μέλλον θα επανορθώσουμε με ένα άρθρο για το πως μεταφέρουμε πιστόλια τύπου 1911.

  2. Συγχαρητηρια για τον ιστοτοπο, τον οποιο μολις ανακαλυψα, αλλα και για την αρτιοτητα και τεχνικη πληροτητα των αρθρων.
    Για το θεμα της θεσης ημιοπλισης της σφυρας στα 1911, πιθανον να πρεπει να σημειωθει οτι εξυπηρετουσε δυο σκοπους:
    α. Επισημα αποτελουσε απλα ενα ειδος «παθητικης ασφαλειας», προγονο της ασφαλειας επικρουστηρα, για την αποτροπη πυροδοτησης λογω ισχυρου κραδασμου του οπλου που θα επεφερε ακουσια αποδεσμευση της σφυρας απο τη σχαστηρια και
    β. Ανεπισημα προσεφερε τη δυνατοτητα εσκεμμενης τοποθετησης της σφυρας σε θεση που να μην μπορει να αποδεσμευθει προς τον επικρουστηρα ουτε να μπορει να ερθει σε επαφη με αυτον, εαν δεν προηγειτο πληρης οπλιση. Στην περιπτωση αυτη βεβαια, τοσο η ασφαλεια λαβης οσο και η ασφαλεια πυροδοτησης επρεπε να απενεργοποιηθουν με ολους τους κινδυνους που αυτο συνεπαγεται.
    Με την εναρξη χρησιμοποιησης της ασφαλειας επικρουστηρα, η χρηση της θεσης ημιοπλισης στα πιστολια 1911 ειναι μαλλον περιττη.

Γράψτε τα σχόλια σας εδώ...

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s