F-16: Δεξιά Κονσόλα

Πριν από μερικές εβδομάδες αναρτήσαμε ένα άρθρο για κάποια μέρη του πιλοτηρίου των F-16C/D Block 50/52+ της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας. Συγκεκριμένα το άρθρο ήταν «Γνωριμία με ICP, DED και IKP». Προχωρώντας σε αυτή τη σειρά θα δούμε τη δεξιά κονσόλα του πιλοτηρίου, από τι αποτελείται και που χρησιμεύει το κάθε τι.

f16_deksia_konsola_01

Όλα όσα θα αναφέρουμε στη συνέχεια αφορούν τα αεροσκάφη General Dynamics F-16 Fighting Falcon και παρότι όλα όσα θα περιγράψουμε είναι σχεδόν ίδια σε όλους τους τύπους, εδώ αναφερόμαστε αποκλειστικά στα F-16C/D Block 50/52+ της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας. Η κονσόλα στην οποία αναφερόμαστε ως δεξιά του πιλοτηρίου είναι αυτή που βλέπετε μέσα στο κόκκινο πλαίσιο στη παρακάτω φωτογραφία.

f16_deksia_konsola_02

Σε αυτό το μέρος περιλαμβάνεται και το DED (Data Entry Display, Οθόνη Εισαγωγής Δεδομένων) που όμως δε θα το περιγράψουμε καθώς το έχουμε ήδη κάνει στο προηγούμενο άρθρο μας. Έτσι θα ξεκινήσουμε την ανάλυση μας από το όργανο που βλέπετε μέσα στο κόκκινο πλαίσιο στη συνέχεια.

f16_deksia_konsola_03

Το όργανο αυτό ονομάζεται «AR Status/NWS Indicator» (δηλαδή Κατάσταση Εναέριου Ανεφοδιασμού/Δείκτης Χειρισμού Μπροστινού Τροχού) και βρίσκεται πάντα δεξιά της ολογραφικής οθόνης HUD. Μπορείτε να το δείτε καλύτερα στην επόμενη φωτογραφία μέσα στο κόκκινο πλαίσιο.

f16_deksia_konsola_04

Το όργανο αυτό είναι μία μικρή οθόνη με τρεις ενδείξεις. Αυτές οι ενδείξεις ξεκινώντας από επάνω προς τα κάτω είναι RDY (Ready, Έτοιμο), AR/NWS (Air Refuel/Nose-wheel System, Εναέριος Ανεφοδιασμός/Σύστημα Μπροστινού Τροχού) και DISC (Disconnect, Αποσύνδεση).

f16_deksia_konsola_05

Το σύστημα AR (Air Refuel, Εναέριος Ανεφοδιασμός) είναι αρκετά πολύπλοκο για να το περιγράψουμε εδώ. Πρακτικά ωστόσο, οι τρεις ενδείξεις μπορούν εν συντομία να αναγνωριστούν κάπως έτσι:

  • RDY: Ανάβει μπλε όταν έχει ανοίξει ο πόρτα εναέριου ανεφοδιασμού και το σύστημα είναι έτοιμο.
  • AR/NWS: Ανάβει πράσινο όταν έχει γίνει η σύνδεση με το αεροσκάφος ανεφοδιασμού.
  • DISC: Ανάβει κίτρινο όταν γίνεται κάποια αποσύνδεση και έπειτα από 3 δευτερόλεπτα το σύστημα επαναφέρεται στη κατάσταση RDY

Η δεύτερη ένδειξη χρησιμεύει επίσης όταν το αεροσκάφος βρίσκεται στο έδαφος και έχει ενεργοποιηθεί το σύστημα NWS (Nose-wheel System, Σύστημα Μπροστινού Τροχού). Με αυτό το σύστημα ο χειριστής μπορεί να χειρίζεται τον μπροστινό τροχό ώστε να οδηγεί το αεροσκάφος όσο βρίσκεται στο έδαφος. Όταν το NWS είναι ενεργοποιημένο η ένδειξη AR/NWS του παραπάνω οργάνου ανάβει με πράσινο χρώμα.

f16_deksia_konsola_06

Και πάμε στο επόμενο όργανο της δεξιάς κονσόλας που είναι οι πέντε βασικές ενδείξεις-προειδοποιήσεις προβλημάτων. Τις βλέπετε μέσα στο κόκκινο πλαίσιο στην επόμενη φωτογραφία.

f16_deksia_konsola_07

Καθώς οι προειδοποιήσεις αυτές μπορούν να προκληθούν από αρκετά διαφορετικά προβλήματα δεν θα μπούμε σε μεγάλο βάθος παρά μόνο θα κάνουμε μία σύντομη επεξήγηση του πως ορίζονται αναφέροντας τη κάθε μία από επάνω προς τα κάτω.

f16_deksia_konsola_08

  • ENG FIRE/ENGINE: Φωτιά ή άλλο πρόβλημα στο κινητήρα.
  • HYD/OIL PRESS: Πρόβλημα πίεσης στα υδραυλικά/λάδια.
  • FLCS/DBU ON: Ένδειξη προειδοποίησης στο FLCS (Flight Control System, Σύστημα Ελέγχου Πτήσης) ή ένδειξη ότι χρησιμοποιείται το δευτερεύον λογισμικό του συστήματος, το DBU (Digital BackUp, Ψηφιακό Εφεδρικό) σε περίπτωση σφάλματος του βασικού λογισμικού.
  • TO/LDG CONFIG: Ένδειξη προειδοποίησης σχετικά με τους τροχούς και σύστημα προσγείωσης-απογείωσης.
  • CANOPY/OXY LOW: Ένδειξη προειδοποίησης για το κλείσιμο του θόλου ή ένδειξη χαμηλής περιεκτικότητας σε οξυγόνο.

Όλες οι παραπάνω ενδείξεις όταν ανάβουν έχουν κόκκινο χρώμα και βρίσκονται σε αυτό το σημείο ώστε να τραβούν γρήγορα τη προσοχή του χειριστή. Ακριβώς αριστερά από τις προειδοποιητικές ενδείξεις υπάρχει ακόμα ένα όργανο, το βλέπετε μέσα στο κόκκινο πλαίσιο εδώ.

f16_deksia_konsola_09

Το όργανο αυτό ονομάζεται FUEL FLOW (Ροή Καυσίμων) και βασίζεται σε έναν αισθητήρα πάνω στο σύστημα παροχής καυσίμων. Η τιμή που δείχνει είναι σε μονάδα μέτρησης PPH (Pound Per Hour) και είναι εξαιρετικά χρήσιμη πληροφορία καθώς περιγράφει τον όγκο καυσίμου ανά ώρα που στα αεροσκάφη συχνά μεταβάλλεται λόγω της ατμοσφαιρικής πίεσης και της θερμοκρασίας που αναπτύσσεται.

f16_deksia_konsola_10

Αν κοιτάξουμε ακόμα πιο αριστερά θα δούμε ένα ακόμα όργανο ελέγχου, ακριβώς δίπλα από το FUEL FLOW που αναφέραμε περιληπτικά. Βλέπετε μέσα στο κόκκινο πλαίσιο το όργανο στο οποίο αναφερόμαστε.

f16_deksia_konsola_11

Αυτό είναι το Standby Attitude Indicator/ADI (Εφεδρικός Δείκτης Συμπεριφοράς). Όπως δηλώνει και το όνομα του είναι ένα δεύτερο, εφεδρικό ADI το οποίο δε θα περιγράψουμε πως λειτουργεί καθώς αυτό το έχουμε κάνει ήδη στη πρώτη παράγραφο του άρθρου μας «Αεροναυτιλία: Βασικά Όργανα».

f16_deksia_konsola_12

Δεξιά, στην άκρη κονσόλας υπάρχουν τέσσερα ακόμα όργανα κατάστασης τα οποία τα βλέπετε μέσα στο κόκκινο πλαίσιο στη παρακάτω φωτογραφία.

f16_deksia_konsola_13

Το πρώτο όργανο από επάνω προς τα κάτω είναι το OIL Pressure Indicator (Δείκτης Πίεσης Λαδιού). Το όργανο αυτό είναι ένας δείκτης που δείχνει τη πίεση των λαδιών του κινητήρα από 0 μέχρι 100 PSI και τροφοδοτείται από την εφεδρική γραμμή ρεύματος AC No.2.

f16_deksia_konsola_14

Ακριβώς από κάτω του βρίσκεται NOZ POS Indicator (Δείκτης Θέσης Ακροφύσιου) το οποίο δείχνει τη θέση των οδηγών του ακροφύσιου καυσαερίων CENC (Convergent Exhaust Nozzle Control, Σύστημα Συγκλίνοντα Ακροφύσιου Καυσαερίων) από 0% όταν είναι κλειστό μέχρι 100% όταν είναι τελείως ανοιχτό. Και αυτό το όργανο τροφοδοτείται από την εφεδρική γραμμή ρεύματος AC Νο.2.

f16_deksia_konsola_15

Το τρίτο κατά σειρά όργανο είναι το RPM Indicator (Δείκτης Στροφών ανά Λεπτό) το οποίο λειτουργεί με σήμα που λαμβάνει από τη γεννήτρια εναλλασσόμενου ρεύματος του κινητήρα (ή στα Αγγλικά alternator) και το δείχνει σε ποσοστιαία μορφή από 0 μέχρι 100%. Αυτό το όργανο τροφοδοτείται από τη μπαταρία της γραμμής Νο.1.

f16_deksia_konsola_16

Το τέταρτο και τελευταίο όργανο ελέγχου σε αυτή τη πλευρά είναι το FTIT Indicator (Δείκτης Θερμοκρασίας Τουρμπίνας) που δείχνει τη θερμοκρασία του EGT (Exhaust Gas Temperature, Θερμοκρασία Καυσαερίων) σε βαθμούς Κελσίου από 200 μέχρι 1200 με βήματα των 100 βαθμών. Και αυτό το όργανο τροφοδοτείται από τη μπαταρία της γραμμής Νο.1.

f16_deksia_konsola_17

Για το τέλος αφήσαμε το δεξί MFD (Multifunction Display, Οθόνη Πολλαπλών Χρήσεων). Μπορείτε να δείτε που ακριβώς βρίσκεται από την επόμενη φωτογραφία που το δείχνει μέσα στο κόκκινο πλαίσιο.

f16_deksia_konsola_18

Όπως δηλώνει και το όνομα της, η MFD μπορεί να χρησιμοποιηθεί για πολλές διαφορετικές χρήσεις. Στις τέσσερις γωνίες της έχει κάποια κουμπιά για ρύθμιση της εικόνας τα οποία είναι τα ακόλουθα τέσσερα:

  • GAIN: Ένταση
  • BRT: Φωτεινότητα
  • SYM: Φωτεινότητα των συμβόλων
  • CON: Αντίθεση

f16_deksia_konsola_19

Όλα τα άλλα κουμπιά που βλέπετε πως έχει περιμετρικά της μπορούν να χρησιμοποιηθούν ανάλογα με το τι έχει επιλέξει ο χειριστής να προβάλει στην οθόνη αυτή. Για παράδειγμα, στην επόμενη φωτογραφία βλέπετε τη δεξιά οθόνη MFD που έχει ρυθμιστεί να δείχνει την εικόνα που λαμβάνεται από τη θερμική κάμερα του αεροσκάφους.

f16_deksia_konsola_20

Αντίστοιχα, στη παρακάτω MFD έχει επιλέχθει η εμφάνιση του HSD (Horizontal Situation Display, Οριζόντια Οθόνη Κατάστασης).

f16_deksia_konsola_21

Λόγω του ότι οι MFD λειτουργούν με αυτό το τρόπο είναι αδύνατο να περιγράψουμε περισσότερο τη λειτουργία τους σε αυτό το άρθρο που στόχο έχει τη σύντομη περίληψη-επεξήγηση της δεξιάς κονσόλας στο πιλοτήριο του F-16C/D Block 50/52+ της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας.

f16_deksia_konsola_22

Γράψτε τα σχόλια σας εδώ...

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s